-
PLUS
Krönika: Ökande likriktning och mer av samma
-
PLUS
Apples lansering på djupet
-
PLUS
Prisvärda mobiler, Swedbank, problemlösning, Xiaomi 15 Ultra och mer – Mobil ger svar
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon - del 2
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon
-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
Monumentalt
Apptips: Final Fantasy IX
Sista Playstation-titeln i Squares rollspelsserie har både höjd- och lågpunkter.
Final fantasy VII gick (till slut) att porta till mobilt format eftersom det fanns en PC-version som underlättade arbetet. Således, och för att det är nästa del i serien, borde ju del åtta vara den vi skriver om här. Men i någon sorts “vi gillar att göra det jobbigt för oss”-grej har Square valt att gå på del nio istället.
Den sista delen i spelserien på Sonys första Playstationkonsol har inte klarat av steget till widescreen, utan dras med ramar på sidorna och ett 4:3-format på spelytan. Genom allehanda filter har däremot grafiken slipats en aning.
De ambitiösa filmerna som binder ihop storyn laggar friskt i både bildhastighet och ljud, och även om det går att hoppa över filmklippen gör de att du måste planera ditt spelande betydligt mer än annars eftersom en simpel bussresa kan göra upplevelsen lite hackig.
Däremot autosparas spelet mer eller mindre hela tiden, vilket är fantastiskt. Samtidigt har Square insett att deras lösning för styrkors har varit rätt stelt utformad och därmed faktiskt gjort den riktigt flexibel.
Spelet i sig då? Har du minst femtiotalet timmar att lägga på ett “riktigt” spel och är med på Squares ganska speciella avvägning mellan djuplodade rollfigurer och story på barnfilmsnivå har du en storslagen resa framför dig.