-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
Monumentalt
Apptips: Final Fantasy IX
Sista Playstation-titeln i Squares rollspelsserie har både höjd- och lågpunkter.
Final fantasy VII gick (till slut) att porta till mobilt format eftersom det fanns en PC-version som underlättade arbetet. Således, och för att det är nästa del i serien, borde ju del åtta vara den vi skriver om här. Men i någon sorts “vi gillar att göra det jobbigt för oss”-grej har Square valt att gå på del nio istället.
Den sista delen i spelserien på Sonys första Playstationkonsol har inte klarat av steget till widescreen, utan dras med ramar på sidorna och ett 4:3-format på spelytan. Genom allehanda filter har däremot grafiken slipats en aning.
De ambitiösa filmerna som binder ihop storyn laggar friskt i både bildhastighet och ljud, och även om det går att hoppa över filmklippen gör de att du måste planera ditt spelande betydligt mer än annars eftersom en simpel bussresa kan göra upplevelsen lite hackig.
Däremot autosparas spelet mer eller mindre hela tiden, vilket är fantastiskt. Samtidigt har Square insett att deras lösning för styrkors har varit rätt stelt utformad och därmed faktiskt gjort den riktigt flexibel.
Spelet i sig då? Har du minst femtiotalet timmar att lägga på ett “riktigt” spel och är med på Squares ganska speciella avvägning mellan djuplodade rollfigurer och story på barnfilmsnivå har du en storslagen resa framför dig.
