Äntligen bättre

Apptips: SL

SL har förstått att de behöver en modern app och har faktiskt ansträngt sig lite här.

Publicerad Uppdaterad

SL, Storstockholms Lokaltrafik, är väl jämte SJ den organisation i Sverige där gapet mellan behovet och utbudet av bra mobilapp har varit som störst. Nu när SJ lyft sig i håret och gjort en alldeles utmärkt app är det dags för SL att göra detsamma kan man tycka.

Snygg är den i alla fall, med trafikromantiska filmklipp redan när det är dags att godkänna licensvillkoren efter installation.Väl inne möts du av en bild och de fyra viktigaste menyalternativen i stället för alla nio menyalternativ, som du får genom att dra upp.

Huvudfunktionerna, som tidigare funnits tillgängliga i varierande utsträckning spridda över flera appar är köp biljett, sök resa, nästa avgång och störningar.

Köpa biljett (det som tidigare var sms-biljett) går snabbt och smidigt om du kan systemet med zoner och fullt och reducerat pris. Gör du inte det kan du söka på adresser för att få veta vilken biljett du ska ha. Betalsätt är kort eller faktura och går hyfsat smidigt att registrera betalning.

Bara engångsbiljetter med en giltighetstid på 75 min kan köpas, och du ser giltighetstiden räknas ner. Något stöd för heldagsbiljett eller andra biljettformer finns alltså inte. Du kan inte heller registrera ditt SL-kort ifall du skulle tappa det, vilket du kan på nätet.

Sökfunktionen fungerar bra, givet att du vet vilken gatuadress eller hållplats du ska till, för det finns inget kartsök, bara text eller nuvarande position. Samma sak gäller nästa avgång, där du ser vilka resor som avgår från vald hållplats och när. Här kraschar dessutom appen när jag försöker välja nuvarande plats. Här finns det tredjepartsappar som är bättre alternativ, till exempel Resrobot.

Funktionen för trafikstörningar fungerar utan anmärkningar, det är ju trots allt mer eller mindre en textfeed, men ska man vara framåttänkande hade man kunnat önska sig möjlighet till aviseringar vid störningar på favoritsträckor (en funktion SJ har).

Övriga menyval är det helt rimligt att de är dolda som standard. Det finns en knapp för att köpa särskild tilläggsbiljett till Arlanda, du kan se dina aktiva biljetter (men det kan du även genom att trycka på tidsangivelsen i botten), det finns en avdelning med vanliga frågor, och det finns en inställningsknapp där du i stort sett bara kan välja betalsätt och om du ska få kvitto vid betalning. Här hade det ju kunna vara på pass att man kunde välja sin hemstation, och sedan ha en knapp för att ta mig hem på snabbast vis, en funktion som även den finns i Resrobot.

Visst är appen ett lyft jämfört med SL:s tidigare insatser, men lyftet är inte riktigt lika imponerande som SJ:s, och det är lätt att komma på ytterligare funktioner som skulle kunna finnas i appen, och som finns, antingen på webben eller som tredjepartsappar. Fortfarande återstår det alltså en hel del innan SL är den enda appen du behöver om du ska resa med Storstockholms Lokaltrafik.