-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Apptest
Så funkar Swedbank Plånbok

Swedbank har en egen betalapp till Android, men varför?
När kontaktlösa betalningar till slut tagit över på allvar blir det också närmare till hands att blippa med mobilen. Vi har nu en lång rad betaltjänster som stöds av svenska banker, bland annat Apple Pay, Google Pay, Samsung Pay, Fitbit Pay och Garmin Pay. Mitt i detta väljer Swedbank att göra en egen betalapp till Android, samtidigt som man stödjer Google Pay.
Jag har inga större klagomål på Swedbank Pay, den löser sin uppgift föredömligt. Det är lätt att komma igång efter att man installerat appen, och till skillnad från andra tjänster har ju appen redan koll på att du har kort hos banken så du behöver inte skanna in kortet med mobilen, bara logga in med mobilt bank-ID under installationen.
Däremot har Swedbank synpunkter på vilken sorts skärmlås du har på mobilen. Ansiktsigenkänning, även osäker sådan, är okej, men inte svepmönster på skärmen, det ska vara pinkod eller lösenord, vilket känns en smula störande.
Betalningar är så enkelt som jag kan begära. Jag drar igång appen som vill ha pin-kod eller fingeravtryck för att sätta igång, och därefter har jag någon minut på mig att blippa med mobilen, sen är det klart.
Det funkar bra, men inte bättre än Google Pay, som stöds av samtliga mobiler som stödjer Swedbank Plånbok. Det finns kanske tekniska och affärsmässiga skäl för Swedbank att ha en egen app, men för användaren är det inte lika självklart. Kanske för att du litar mer på Swedbank än tredje part?