Klassiskt textäventyr

Sorcery: Äventyrsboken som app.

En digital variant av Steve Jacksons klassiska äventyrsböcker gör sig rätt bra i mobil form.

Publicerad Uppdaterad

I Bräd- och rollspelsvärlden (och tevespels- och bokvärlden för den delen) finns det förvirrande nog två Steve Jackson. Den ena är amerikan och känd för en hel del rollspelsmaterial, samt det smått vansinniga kortspelet Munchkin. Steve nummer två är britt och har inget med amerikanen att göra, utan var istället med och startade figurspelsjätten Games Workshop (och jämför man deras arbetsinsats i spelvärlden verkar den brittiska utgåvan ha mindre galen humor).

Brittiska Jackson släppte under åttiotalet en serie äventyrsböcker av typen där du väljer hur historien ska fortgå. Serien hade namnet Sorcery och det är den som nu gått och blivit mobilspel. Här spelar du en hyfsat generisk karaktär som ger sig ut på ett äventyr för att återta en magisk kungakrona. Precis som med den här typen av böcker handlar det mycket om att läsa en historia och sedan välja hur du agerar på det som precis hänt.

För att liva upp det hela handlar det inte om en e-bok med hyperlänkar, utan ganska mycket jobb har gjorts för att få till mer känsla i spelet. Utöver att välja bland olika textremsor (som bryts av med fina illustrationer) får du flytta din figur på en snyggt handritad karta och via den även välja vilken väg du går. Du får hela tiden hålla koll på din stamina-mätare (som fungerar som en universalmätare för uthållighet, styrka och liv) och se till att fylla på den med jämna mellanrum.

Du har även pengar, besvärjelser och olika gudar att be till för att bryta av läsandet. När det är dags för strid har du ett par enkla sveprörelser i ett turordningsbaserat system att hålla rätt på, vilket knappast krånglar till upplevelsen. Istället är det just stamina-mätaren som spelar en central punkt i spelet och hur pass mycket du sköter om den avgör också hur svårt spelet blir att spela.

Även om det finns en del bakgrundsljud och musik är det tyvärr spelets stora nackdel, då det för det mesta känns som ett väldigt tyst spel. Utöver det känns det som ett väldigt stillsamt men underhållande spel som redan i sin grundform är väldigt annorlunda mot hur de flesta mobilspel fungerar idag.