Spelrecension

Star Realms - vanebildande kortspel

Ett kortspel har blivit ett lyckat mobilspel.

Publicerad Uppdaterad

Star Realms är ett så kallat “deck building game”, ett kortspel där du använder dina kort till att köpa fler kort och få bättre och bättre lek med tiden. Temat är rymdkrig, där handelsfederationen, rymdimperiet, maskinkulten och blobbarna slåss mot varandra. Det är dock rätt löst påklistrat, bägge sidor kommer att ha rymdskepp från samtliga grupper på sin hand, det är spelmekanismerna som är grejen.

Varje drag drar du fem kort ur din lek som du spelar ut. Korten har värden för att skjuta på din motståndare, värden för att köpa nya kort och eventuella specialegenskaper. För att kunna köpa de riktigt värdefulla korten behöver du först köpa kort som ger dig råd att köpa dyrare kort, och dilemmat är att hitta balansen i egenskaper på de kort du köper. Korten är också konstruerade så att du ofta får synergieffekter om du har flera kort från samma grupp, vilket också spelar in i de beslut du har att fatta.

En tutorial går igenom funktionerna så att du snabbt lär dig, vilket underlättas av att de spelbeslut du har att fatta inte är alltför svåra. Det gör också att spelet lämpar sig hyfsat bra som mobilspel, samt att spelets artificiella intelligens kan bjuda på bra motstånd. Du kan även spela mot människor, antingen på samma enhet eller online. Spelar du mot AI:n kan du dessutom spela kampanjer där datorspelaren startar med olika fördelar som ger dig ytterligare utmaning.

Spelet är gratis i “prova på”-version, där du ine kan spela mot andra människor eller med svårare svårighetsgrader. Gratisversionen bjuder på så pass mycket spelupplevelse att du kommer att vara säker på om detta är ett spel för dig innan du behöver betala ett öre. När allt ska krympas ner från kort till mobil enhet blir allt förstås väldigt smått, och spelet gör sig bäst på platta, men användargränssnittet är ändå så pass välgjort att förlusten när du spelar på mobilen mer är att du inte ser så mycket av den rätt välgjorda grafiken, än att det blir svårare att spela.

Ska man ha några invändningar är det dels att spelbesluten ibland är så enkla att man snudd på kan spela spelet på autopilot, men det kan ju vara kul för det. Spelmekanismernas feedback-loop gör också att om man börjar halka på efterkälke i partiet är det mycket svårt att komma igen och vända till seger. Men när du väl kommit in i spelet hinner du med ett parti eller två på en normal bussresa till jobbet, så det är ingen större katastrof att du vet att du kommer att förlora halvvägs in, och du kan även alltid börja om. Jag skulle också önska mig fler kampanjer än de två som följer med betalversionen.

Detta är kommentarer i marginalen. Många partier har det blivit sedan jag installerade. Rekommenderas!