Gratis surf med reklam

Joors lanserar betalsurf och telefoni 2014

Virtuella operatören Joors, som erbjuder gratis surf mot reklamtittande planerar att lansera ett premiumsurfabonnemang och även mobiltelefoni i början av 2014. Mobil Business har talat med vd:n Tomas Olsson, som även berättar hur det gått för Joors sedan lanseringen för drygt ett år sedan.

Publicerad Uppdaterad

Joors är en så kallad virtuell operatör, det vill säga en operatör som använder en annan operatörs mobila nät, i detta fall Telias, och som erbjuder kostnadsfri surf mot att användaren tittar på ett antal reklaminslag på mellan 10-20 sekunder under dagen, cirka sex gånger om dagen om man är uppkopplad en hel dag.

– Vi har byggt upp ett förtroende för att den reklam vi visar är OK. För oss är det också väldigt centralt att inte störa användaren. Därför har vi utvecklat en app som känner av när det är rätt att visa reklam, exempelvis när plattan går i viloläge, när man startar browsern eller när man ansluter sig till nätet. Användaren kan också välja att avbryta reklamen efter 5-10 sekunder. Då förs den oftast till annonsörens kampanjsida, säger Tomas Olsson.

För att komma igång med Joors krävs att man beställer ett SIM-kort och betalar en engångsavgift på 495 kronor. Datapotten är på 2 gigabyte per månad, med en surfhastighet på 10 megabit per sekund. Förbrukar man hela potten stryps hastigheten alternativt så får man köpa till 2 gigabyte att förbrukas under en 7 dagarsperiod för 89 kronor eller 5 gigabyte under 30 dagar för 199 kronor. Det finns ingen bindningstid men däremot en uppsägningstid på tre månader.

Ny typ av surferbjudande
Utöver mobiltelefoni planerar även Joors att lansera nya typer av surfabonnemang.

– Vi kommer att fortsätta med gratis surf men även erbjuda en betaltjänst där man får mycket surf. Dessutom kommer man få tillgång till vissa nyttotjänster som man alltid har tillgång till oavsett om man har surfat slut på sin gratis-surf eller betalsurf. Som exempel kan nämnas tillgång till sin bank, twitter eller Skype säger Tomas Olsson.

Snart mobiltelefoni
Utöver surf planerar Joors att även erbjuda mobiltelefoni nästa år.

– Hur det exakt kommer att se ut vill jag inte avslöja men vi kommer att erbjuda våra användare möjligheten att lägga till mobiltelefoni till den befintliga surftjänsten under första kvartalet 2014. På samma sätt som vi erbjuder gratis surf blir mobiltelefoni kostnadsfri, säger Tomas Olsson.

I samband med att mobiltelefonin läggs till lanseras även sannolikt Joors till Windows Phone-telefoner. Idag kan man använda Joors i alla Android- och Ios-surfplattor samt på Mac och PC.

Hur har det gått för er sedan ni öppnade tjänsten för allmänheten för ett drygt år sedan?
– Vi har nu gått igenom vår första fas och har idag cirka 10 000 kunder. Vi har koncentrerat oss på våra samarbeten under året, med exempelvis LO, Aktiespararna och Entercard. Nu ska vi fokusera på nästa fas i vår utveckling.

Samarbeten med LO innebär att LO-medlemmar får ett erbjudande om att använda Joors, något som de även kan kombinera med inköpet av en surfplatta från Samsung. Entercard har för sin del öppnat upp dörren till LO och även hjälpt till att marknadsföra Joors bland Swedbanks affärsanvändare, berättar Tomas Olsson.

Ni har med andra ord valt att gå mot business-to-business för att marknadsföra Joors senaste året.
– Ja, det stämmer. Vår ursprungliga tanke var att det var viktigt att ha en partnerstruktur för att marknadsföra tjänsten, säger Tomas Olsson.