Smartphones

Lenovo och LG utmanar Samsung

Android fortsätter att öka i snabb takt och stod under andra kvartalet för hela 80 procent av antalet sålda smartphones. Samsung är, föga överraskande den största spelaren, men tappade mark under andra kvartalet. Samtidigt ökade konkurrenterna Lenovo och LG snabbast av alla. Detta enligt IDC:s senaste statistik.

Publicerad Uppdaterad

Marknaden för smartphones kan ibland kännas som lite stel: Android och Ios dominerar stort kvartal efter kvartal och alternativa mobila OS har svårt att utmana dem på riktigt. Men så är det inte riktigt. Marknaden är fortsatt mycket dynamisk. Så kan man tolka kvartalssiffrorna som analysföretaget IDC släppte igår.

Störst procentuell ökning för Lenovo och LG

Ett fåtal tillverkare står för huvuddelen av Androidmarknaden, i synnerhet Samsung, Huawei, ZTE, Lenovo och LG med cirka 62,5 procent av alla sålda Android-telefoner. Samsung är störst med en andel på 39,1 procent av Androidtelefoner under andra kvartalet 2013 (och även näst störst på Windows Phone med en andel på 11,5 procent). Tillverkarens tillväxt blev dock lägre än Androidmarknaden i sin helhet och siffran innebär en minskning från 44,4 procent andra kvartalet 2012. Det är faktiskt så att samtliga andra spelare växte snabbare än Samsung under perioden. Den snabbaste tillväxten, långt snabbare än hela marknadens, hade Lenovo med 132,7 procent och LG med 108,6 procent. Tillverkarna är båda dock fortfarande en bra bit ifrån att komma ikapp Samsung med sina 6,1 procent respektive 6,5 procent.

Android växer snabbare än hela smartphonemarknaden

Vad siffrorna visar är att – utan överraskning – Android fortsätter att öka snabbt. Plattformens globala marknadsandel landade under andra kvartalet 2013 på hela 79,3 procent, en ökning från 69,1 procent under motsvarande period förra året. Sammanlagt såldes det 236,4 miljoner smartphones under andra kvartalet 2013 och 156,2 miljoner andra kvartalet 2012. Det innebär att Android under perioden har vuxit med 73,5 procent, det vill säga snabbare än hela smartphonemarknaden (51,3 procent).

Med en tillväxt på 20 procent, det vill säga långt under marknadens tillväxt, minskar Ios marknadsandel till 13,2 procent under andra kvartalet 2013, från 16,6 procent under andra kvartalet 2012

Windows Phone ökar procentuellt mest

Ännu snabbare växte Windows Phone, men från en betydligt lägre nivå. Plattformens andel ökade med 77,6 procent till 3,7 procent, jämfört med 3,1 procent under andra kvartalet 2012. Nokia stod för huvuddelen av denna tillväxt, med totalt 81,6 procent av alla sålda Windows Phone-lurar. Ja, det är fortfarande en liten andel men få i branschen trodde för bara ett år sedan att en sådan ökning skulle ske. Den plattform som däremot drabbats hårdast, såväl under kvartal ett som kvartal två, är Blackberry. Plattformens andel minskade med 11,7 procent till 2,9 procent (4,9 procent).