-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
Bart
Swedbank släpper egen butiksbetalnings-app
Lösningarna för att betala med mobilen blir allt fler. Den här gången är det Swedbank som lanserar Bart, en app och tjänst för betalning i butiker.
Swedbank fanns med bland de sex banker som tidigare i veckan lanserade Swish, en tjänst för att föra över betalningar mellan privatpersoner. Samtidigt håller Swedbank nu på att lansera en lösning för att de egna kunderna ska kunna betala med mobilen i butiker.
Betaltjänsten Bart ska bli tillgänglig för alla som har en Iphone eller Android-mobil och ett bankkort från Swedbank. I dagsläget kan intresserade anmäla sig till de tester som i dagarna påbörjas i Hemköps butiker i Skanstull, Sundbyberg och City.
När man ladddat ner Bart-appen från App Store eller Google Play ska man aktivera tjänsten i appen och i sin internetbank.
Vid kassan i butiken får man själv knappa in det belopp man ska betala, appen skapar då en så kallad qr-kod och betalningen genomförs när mobilskärmen med qr-koden skannas av.
På Swedbank uppger man att man inte vet om andra banker har liknande planer, men att en sammanslagning mellan Swish och Bart skulle kunna vara en möjlig utveckling på sikt och att man inte är avvisande till samarbete med flera banker.
- Båda de här tjänsterna är öppna för andra banker att gå med i, säger Emma Bergfeldt, presskontakt på Swedbank.

