Annons

Svår situation

Krönika: Från 200 till 50 megapixel – framtiden var bättre innan den kom

Jag undrar vad som händer bakom kulisserna när de stora mobiltillverkarna planerar för kommande flaggskepp, särskilt när det gäller telefonernas kameror.

Publicerad Uppdaterad

I sin flaggskeppsmobil har Xiaomi gått från 200 megapixel i huvudkameran i Xiaomi 12T Pro från i höstas till 50 megapixel i Xiaomi 13 Pro som släpps officiellt nu på söndag, men som vi redan testar för fullt. Det är ett intressant byte som får mig att vilja se vad som egentligen hände bakom kulisserna.

Det är en gammal sanning att megapixel säger väldigt lite om hur bra bilder en mobilkamera kan ta. Sensorns storlek och egenskaper betyder mest och många megapixel kan i vissa fall betyda bara större dåliga bilder.

Först ut med 200 megapixel i en telefon var Motorola och efter att ha testat den telefonen, Motorola Edge 30 Ultra, som en av de första i världen hade jag låga förväntningar. Kameran i Edge 30 Ultra och dess sensor var på många sätt betydligt sämre än mobiler med betydligt färre megapixel och hade stora problem med detaljrikedom och att ta bilder i något annat än på väldigt väl upplysta motiv. Och även i de sammanhangen fick den ofta se sig besegrad av betydligt billigare telefoner. Den var helt enkelt bara dålig.

I sin flaggskeppsmobil har Xiaomi gått från 200 megapixel i huvudkameran i Xiaomi 12T Pro från i höstas till 50 megapixel i Xiaomi 13 Pro som släpps officiellt nu på söndag, men som vi redan testar för fullt. Det är ett intressant byte som får mig att vilja se vad som egentligen hände bakom kulisserna.

Det är en gammal sanning att megapixel säger väldigt lite om hur bra bilder en mobilkamera kan ta. Sensorns storlek och egenskaper betyder mest och många megapixel kan i vissa fall betyda bara större dåliga bilder.

Först ut med 200 megapixel i en telefon var Motorola och efter att ha testat den telefonen, Motorola Edge 30 Ultra, som en av de första i världen hade jag låga förväntningar. Kameran i Edge 30 Ultra och dess sensor var på många sätt betydligt sämre än mobiler med betydligt färre megapixel och hade stora problem med detaljrikedom och att ta bilder i något annat än på väldigt väl upplysta motiv. Och även i de sammanhangen fick den ofta se sig besegrad av betydligt billigare telefoner. Den var helt enkelt bara dålig.

Xiaomi lyckades bättre med 200 megapixel i sin 12T Pro och hade några scenarier där de faktiskt försökte tillföra unika värden, som att skapa flera bilder genom att beskära en högupplöst 200 megapixelbild på olika vis. Ändå utan att riktigt imponera.

Sätter sig själva i en svår situation

Med tanke på hur lång tid det tar att utveckla en mobiltelefon kan vi ta för givet att Xiaomis 12T-serie och 13-serien utvecklats mer eller mindre parallellt. Därför är det intressant att se hur olika strategierna för de olika modellserierna verkar vara. Nr 12T skulle visas upp var rubriken för eventet “Make Moments Mega”. Vi fick känslan att vi stod inför ett paradigmskifte. Det här var den första av en lång rad Xiaomi-telefoner med 200 megapixel och mer och det skulle göra underverk för mobilfoto. Lanseringen var i München i början av oktober och jag var på plats. Även då hade jag fått prova telefonerna inför lanseringen.

Spola sedan fram bara drygt två månader och Xiaomi 13-serien gör debut i en lansering för den kinesiska marknaden. Xiaomi 13 Pro har tre 50-megapixelsensorer och tycks vara resultatet av en i grunden ganska olik strategi. Det är den här telefonen som jag nu testar och som lanseras för Europa officiellt nu på söndag. Det känns som det är för kort tid mellan modellerna för att Xiaomis tanke efter Xiaomi 12T pro ska ha varit "nä fy den här var inte bra, vi byter strategi". Längre framförhållning än så måste de rimligen ha. 

Jag undrar hur mycket de kan veta i förväg om en kamerasensor de bestämt sig för att använda. Mycket av hur bilderna faktiskt blir bygger på hur väl Xiaomi och deras partners lyckas få sin egen mjukvara att lira med respektive komponent. 

Kanske, och nu spekulerar jag vilt, insåg Xiaomi först efter att de lagt en stor order på 200-mp-sensorn att den inte höll måttet. Då satt de redan på ett stort lager. I det skedet vet de ju att de bara månader bort har en betydligt bättre med betydligt färre megapixel redo. Till och med anpassningarna för den sensorn är säkerligen i full gång och resultaten kan skönjas. 

Då sätter de sig i en svår situation genom att slå på stort i marknadsföring hur otroligt 200 megapixel är. För att sedan, tack och lov, gå en helt annan väg.

Någon rubrik i stil med “Make Moments Mega”, eller något alternativt för den delen, har jag inte sett inför söndag. Det är nog lika bra.