Missriktad reklam

Krönika: Hjälp, Google skickar fel appar!

En subtil förändring i Google Play gör att jag laddar ner de mest oväntade appar.

Google har ändrat i gränssnittet i Play Store igen. Det gör de ofta, så det är ingen större nyhet (när Android var nytt kunde vi däremot skriva en nyhet om det när gränssnittet i Play Store ändrades). 

Den största förändringen är att man har lyft fram annonser lite mer i sökfältet. Ni vet som när man googlar och de översta träffarna är sponsrade länkar. Det är ju gott och väl, ofta är även de precis det jag söker efter. Om jag till exempel googlar vaccin är de fyra första länkarna sponsrade och leder till vaccinationscentraler.

Nu verkar man alltså vilja göra på lite samma sätt i Play Store. Problemet är att i de allra flesta fall söker jag i Play Store inte efter en godtycklig app för att hjälpa mig med vaccinering, jag söker efter en viss specifik app.

Google har ändrat i gränssnittet i Play Store igen. Det gör de ofta, så det är ingen större nyhet (när Android var nytt kunde vi däremot skriva en nyhet om det när gränssnittet i Play Store ändrades). 

Den största förändringen är att man har lyft fram annonser lite mer i sökfältet. Ni vet som när man googlar och de översta träffarna är sponsrade länkar. Det är ju gott och väl, ofta är även de precis det jag söker efter. Om jag till exempel googlar vaccin är de fyra första länkarna sponsrade och leder till vaccinationscentraler.

Nu verkar man alltså vilja göra på lite samma sätt i Play Store. Problemet är att i de allra flesta fall söker jag i Play Store inte efter en godtycklig app för att hjälpa mig med vaccinering, jag söker efter en viss specifik app.

Så om jag söker på Dropbox i Play Store är det troligast att jag vill installera just Dropbox, men också möjligt att jag vill ha appen till någon av deras mer nischade appar som Dropbox Paper eller Dropbox Passwords. Vad jag INTE vill ha är någon annans molntjänst, men det är just vad jag får, överst ovanför länken till Dropbox får jag en länk till en tredjepartsapp för att säkerhetskopiera Whatsapp-historik. Den är annonsmärkt, men det är väldigt diskret gjort och det är väldigt lätt att inte titta närmre utan bara klicka installera. Det händer flera gånger att jag börjar ladda ner fel app av misstag. Ibland ser de så oseriösa ut att jag är orolig för att algoritmen på allvar ska tro att jag är intresserad av detta och börja skicka länkar till flera liknande skräpappar. Jag känner mig lite smutsig.

Faktum är att det enda jag kan vara säker på är att den app som kommer överst i min sökning INTE är den jag letar efter. När jag söker på The Economists nyhetsapp får jag en skum aktiebevakningsapp, alternativt och mindre skumt SVT Nyheter. På skoj provar jag att söka på Facebook och Twitter. Första träffen blir då Tiktok respektive Instagram.

Jag jobbar med media, den största delen av min lön kommer från annonsintäkter. Förutom att jag är beroende av annonser tycker jag att de absolut inte behöver vara av ondo. Det kan vara lite creepy med riktade annonser men samtidigt ökar de chansen att träffa rätt.

För ett par veckor sedan letade jag till exempel efter en ny ryggsäck. Jag hade en rätt klar idé om vad jag letade efter, den skulle vara på 30-40 liter, ha midjerem för avlastning av axlarna och många fack för småsaker samt ett madrasserat datorfack. Jag sökte på diverse friluftsbutiker och hittade ett fåtal ryggsäckar som möjligen passade. Det var rätt mycket jobb, butikernas filter gav sällan det jag letade efter.

Google måste ha lyssnat, för någon dag senare fick jag upp en Youtubeannons för exakt en sådan ryggsäck jag letade efter, från en tillverkare som inte fanns representerad hos friluftsbutikerna. Jag köpte den och var mycket nöjd. Riktad reklam när den var som bäst. Eller inte, för alla som såg mig med ryggsäcken sade “den där har jag sett reklam för på Youtube” utan att de hade googlart 30-litersryggsäckar med midjerem och datorfack, men hursomhelst var det ett exempel på reklam som faktiskt hjälpte mig att lösa ett problem.

Googles omgörning av Play Store är nästan exakt motsatsen. Missriktad reklam. Du söker efter något du vill ha och får upp något du nästan garanterat inte vill ha, ytterst diskret märkt med reklam.

Jag får hoppas att det blir bättre med nästa omgörning av Play Store.