Annons

Krönika: Elias Nordling

Läsarundersökning: Tydliga tecken – Samsungs vikbara skärmar håller inte måttet

Jag hör allt fler historier om hur skärmskyddet på Samsungs vikbara börja släppa efter mindre än ett halvår. Och Samsung verkar inte vilja ta på sig ansvaret.

Publicerad Uppdaterad

En läsare mailade oss. Han hade en Samsung Galaxy Z Fold 3, en mobil som funnits i ett halvår och som är i princip det dyraste man kan köpa i mobilvärlden. Den har en stor vikbar skärm och för att skydda den ett förmonterat skärmskydd som användaren inte själv kan byta ut. Nu hade skärmskyddet börjat släppa i vecket. Han hade varit inne i Samsungs butik och fått veta att de inte ersätter skärmskydd som börjat släppa inom ramen för garantin.

Enligt läsaren lät det inte som om det var första gången någon kom med ärendet, och ett par dagar senare läser jag ett inlägg från en Facebook-bekant. Han har en Galaxy Z Flip 3 där skärmskyddet börjat släppa i gångjärnet. Här hade supporten bytt ut skärmen inom ramen för garantin (detta var i Kanada), och lämnat den lakoniska kommentaren “du kommer att vara tillbaka igen om ett halvår, men då får du betala själv för då gäller inte garantin längre.”

Jag googlar runt och har inga problem att hitta fler exempel på folk vars skärmskydd börjat släppa eller spricka i gångjärnet, och de flesta har blivit avvisade av Samsungs kundsupport. En hävdade “du har fällt ihop telefonen med någonting vasst i så att skärmskyddet spruckit, då gäller inte garantin.”

Jag upprepar, ingen av dessa användare har alltså haft telefonen mer än ett par månader, då Galaxy Z Fold och Flip 3 började säljas i höstas.

Det är ju precis det här vi trodde att tillverkarna ägnat alla år åt, att se till att det inte skulle hända. Samsung hade vikbara skärmar och sedan prototypmobiler med vikbara skärmar i flera år före skarp lansering, och den största konstruktionsutmaningen var uppenbar från start. En skärm som ska vikas måste per definition vara mjuk och blir därför repkänslig. Dessutom får man ett veck där skärmen utsätts för mycket påfrestning. Det talades mycket om att göra glas som är så tunt att det går att vika, men det blir å andra sidan sprött. Den lösning Samsung använder sig av kombinerar glas med ett skärmskydd i plast som användaren inte själv kan byta och därför måste ses som en del av skärmens struktur.

I Samsungs jobb ingår naturligtvis att testa att konstruktionen tål användning över tid. De har också intygat oss att skärmen på Galaxy Z Fold 3 och Flip 3 ska tålas att vikas minst 200 000 gånger, vilket de givetvis har kontrollerat själva. Rimligen har de även testat att skärmskyddet håller för det, men något måste ha gått snett i testprocessen. Man kanske inte har tagit hänsyn till hur skärmskyddets klister åldras med tiden, vilket gör att det är skillnad på att vika skärmen 1500 gånger på en dag och 10 gånger om dagen i 150 dagar. Eller kanske hur det beter sig i kallare temperaturer? Det kan vi bara spekulera i, men för en teknik där det är oerhört viktigt att företagen motbevisar vår skepsis om hållbarheten över tid är detta ett allvarligt bakslag.

Samsung har som ambition att dubbla produktionen av vikbara skärmar i år, till sina egna och andras mobiler. Företaget sägs också ha en ny starkare version av det vikbara glaset färdig till årets produkter. Det kan behövas, för Samsung måste nu bevisa att det som hänt kan förebyggas i framtiden, och framför allt måste man börja ta ansvar för att deras produkter inte hållit vad man lovat. Annars kommer luften gå ur planerna för vikbara mobiler och Samsungs varumärke få sig en allvarlig törn.

Vi har kontaktat Samsung för kommentar angående läsarens ärende men inte fått något svar.

Har du en vikbar från Samsung med skadad skärm. Mejla gärna oss och berätta vad som hänt samt vad du fick för respons från Samsung.