Trenden att fler köper begagnade mobiler

Mitt möte med Samsung-chefen TM Roh – “Så prioriterar vi mellan miljön och ekonomisk vinst”

I samband med Galaxy Unpacked i Seoul i Sydkorea fick jag som enda nordiska journalist en intervju med den högsta chefen för Samsungs mobilverksamhet.

Samsung lanserade sina senaste vikbara telefoner, surfplattor och klockor på hemmaplan i Sydkoreas huvudstad Seoul. Lanseringen skedde på kongresscentret Coex och utanför stod, bakom avspärrningar stod stora mängder ungdomar med förhoppningar, inte om att se nyheterna utan för att få en skymt av de k-pop-idoler som bevittnade presentationen.

Största sjärnan under showen var dock Samsung-chefen Dr TM Roh som är högste ansvarig för Samsungs mobilverksamhet vilket inkluderar smartphones, tablets, wearables och tillbehör. Dagen efter Unpacked fick jag tillsammans med ett fåtal andra journalister möjlighet att sitta ner med TM Roh för att ställa frågor. Varje journalist fick enbart ställa en fråga var och jag undrade hur Samsung ser på den växande marknaden för begagnade telefoner, att allt fler kunder istället för att köpa nytt väljer att handla så kallade rekonditionerade telefoner. Hur påverkar den förändringen Samsung och hur balanserar de strävan mot ett mer miljövänligt agerande som ju begagnade telefoner står för mot den viljan att sälja nytt och tjäna pengar som ändå hela deras verksamhet bygger på?

Samsungchefen svarar långt och utförligt och han börjar med att bekräfta att det här är en trend de har märkt av. 

Samsung lanserade sina senaste vikbara telefoner, surfplattor och klockor på hemmaplan i Sydkoreas huvudstad Seoul. Lanseringen skedde på kongresscentret Coex och utanför stod, bakom avspärrningar stod stora mängder ungdomar med förhoppningar, inte om att se nyheterna utan för att få en skymt av de k-pop-idoler som bevittnade presentationen.

Största sjärnan under showen var dock Samsung-chefen Dr TM Roh som är högste ansvarig för Samsungs mobilverksamhet vilket inkluderar smartphones, tablets, wearables och tillbehör. Dagen efter Unpacked fick jag tillsammans med ett fåtal andra journalister möjlighet att sitta ner med TM Roh för att ställa frågor. Varje journalist fick enbart ställa en fråga var och jag undrade hur Samsung ser på den växande marknaden för begagnade telefoner, att allt fler kunder istället för att köpa nytt väljer att handla så kallade rekonditionerade telefoner. Hur påverkar den förändringen Samsung och hur balanserar de strävan mot ett mer miljövänligt agerande som ju begagnade telefoner står för mot den viljan att sälja nytt och tjäna pengar som ändå hela deras verksamhet bygger på?

Samsungchefen svarar långt och utförligt och han börjar med att bekräfta att det här är en trend de har märkt av. 

– Vi förstår att den här marknaden för använda enheter har växt och ser en ökad eferfrågan. Det är ju positivt för miljön, så det är bra, tycker alltså även Samsung och TM Roh säger han.

Det här, fortsätter han, har haft en rad olika följder för mobilmarknaden och kundernas önskemål på nya produkter. Just det ökade intresset för att köpa begagnat påstår TM Roh även innebär att intresset för de riktiga flaggskeppsprodukterna ökar på bekostnad av enklare modeller. Vidare innebär det enligt Samsungchefen att dessa produkter som har en längre livstid, är tåligare och kan användas under längre tid blir vanligare och tar en större marknadsandel. 

Han håller därför inte med om att miljöhänsyn och att driva intäkter till Samsung behöver vara varandras motsatser, utan tvärtom kan kombineras. Det sker enligt honom alltså en förändring i marknaden, men en förändring som inte behöver vara ofördelaktig för Samsung.

Vi på Mobil har ju konstaterat flera gånger att Samsung till exempel när det gäller uppdateringar hör till de absolut bästa och snabbaste med många års uppdateringar utlovade och löften man dessutom varit duktiga på att leva upp till.