-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
Appmarknadsanalys
Appanalysplattform bjuder utvecklare på appstatistik
Priori Data Early Adopter Program byter data mot marknadsinsikter.
Berlinbaserade appanalysföretaget Priori Data har just firat sin ettårsdag som företag, men har redan målet att bli världens bästa appanalysplattform för ögonen. Bakom den kaxiga ambitionen döljer sig dock insikten om att målet endast låter sig nås med hjälp av data. Vilken Priori Data nu hoppas få ännu mer av genom sitt nyligen lanserade Early Adopter Program.
– Det är helt unikt i och med att vi betalar tillbaka till de utvecklare vars data vår plattform består av. Vårt Early Adopter Program är den den enda möjligheten för utvecklare, i alla fall vad vi vet, att kostnadsfritt få tillgång till en fullständig appdataplattform, säger Patrick Kane, vd Priori Data, till Mobil Business.
Priori erbjuder alltså apputvecklare som ger ut sin data för all framtid ett Premium-konto till databasen. Datan, lovar Priori, kommer endast användas för att förbättra plattformen och inte ges ut eller säljas vidare till tredje part.
Win-win-erbjudande
– Alla tjänar på varje ny utvecklare som tillkommer i och med att datans exakthet därmed förbättras. Det är ett ömsesidigt utbyte som bygger på transparens, tillit och det gemensamma målet att skapa en smartare appekonomi, förklarar Patrick Kane.
Prioris statistik är alltså, om än extremt kvalificerad, en uppskattning som baseras på avancerad databehandling och algoritmer. Appaffärer, pekar dock Priori på, erbjuder endast information om det fåtal appar som tar sig in på deras topplistor och framhåller hur Prioris kategori- och underkategorisystem istället ämnar erbjuda en fullständig och jämförbar marknadsanalys för strategiska beslut.
I maj i år tog företaget dessutom in en miljon dollar i riskkapital för att kunna investera i såväl förbättrad dataprecision som datapresentation.
– Allt eftersom appmarknaden mognar tror vi att apputvecklare i allt högre grad kommer att efterfråga marknadsstatistik och marknadsanalys, precis som andra branscher i dag redan gör. Vårt Early Adopter Program är designat just för att utvecklare lätt ska kunna få information om konkurrenter, appkategorier och appmarknaden i andra länder, säger Patrick Kane.
– Appmarknadens storlek och spretighet gör en svårgreppbar. Apputvecklare är oftast små team med begränsade resurser, men för dem som tar sig tid att studera succéfaktorer i olika länder finns det enorma fördelar att hämta hem.
I dagsläge innefattar Priori Datas appstatistik data om appar i Google Play och App Store.
