-
PLUS
Krönika: Konsumentverket får städa när 2g och 3g stänger ner
-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
Fokuserar på ökade intäkter
Blackberry visar tecken på vändning
Goda nyheter för Blackberry för första gången på ett bra tag. Eller?
Blackberry har ägnat de senaste åren åt att försöka anpassa kostymen sedan bolagets telefonförsäljning konstant har varit på fallrepet efter att smarta telefoner med Iphone och Android i spetsen introducerades. För att få in pengar har bolaget, som under en tid var på gång att säljas till Fairfax Financial Holdings, också sålt ut en del fastigheter och nu senast också en utvecklingsavdelning i Tyskland.
I senaste kvartalsrapporten för Blackberry konstateras att man har lyckats minska de operativa utgifterna med 57 procent på ett år, vilket bidrog till att bolaget genererade en vinst under perioden på 23 miljoner dollar. Det är en rejäl förbättring jämfört med kvartalet innan där Blackberry istället gjorde en förlust på 423 miljoner dollar. Även om man lyckades vända förlust till en smärre vinst, så har bolaget samtidigt fått fortsätta kämpa med minskade intäkter. På ett år har intäkterna nämligen rasat med 69 procent.
Enligt investmentsajten Seeking Alpha finns det nu dock flera tecken på att Blackberry ser ut att på allvar vända skutan för att kunna fokusera på ökade intäkter. Blackberry Z3 har nyligen lanserats i 13 länder och intäkterna från hårdvaruförsäljning steg något redan när man jämför fjolårets sista kvartal med årets första kvartal. Eftersom telefonen väntas sälja bra i de länder där Blackberry fortfarande har en stark position, så som Indonesien, så kommer det ytterligare öka intäkterna på hårdvarusidan för bolaget tror Seeking Alpha. Indonesien har cirka 240 miljoner invånare och där föredrar enligt en rapport från Nielsen 48 procent av smartphone-användarna just Blackberry.
Om Blackberry dessutom släpper en LTE-variant av Z3 i Storbritannien, USA och Kanada, kan det leda till nya viktiga intäkter enligt Seeking Alpha. Dessutom väntar lansering av den kvadratiska Blackberry Passport-modellen runt hörnet. Sammantaget bedömer Seeking Alpha därför att Blackberry kan komma att sälja uppemot 10 miljoner mobiltelefoner världen över i år.
