Prenumeration istället för faktura

Hallon: Ny lågpris-operatör från Tre

Nya mobiloperatören Hallon skippar fakturor, bindningstid och aktiveringsavgifter. Istället tecknar kunderna en abonnemangsprenumeration med fast pris. – Tanken med Hallon är det ska vara så enkelt och smidigt som möjligt för kunden, säger Niklas Wilhelmsson, ansvarig för Hallon.

Publicerad Uppdaterad

På måndagen lanserade operatören Tre ett nytt lågprismärke med namnet Hallon. Hallon, som använder 3:s mobilnät, har ett koncept som skiljer sig en hel del från traditionella abonnemangsmodeller.

Bland annat har man skalat bort bindningstid, fakturor och kreditkontroller och istället infört ett upplägg där kunderna tecknar en slags prenumeration med ett fast pris som betalas varje månad.

I nuläget har Hallon abonnemangen Stor och Liten. Stor-abonnemanget - som kostar 249 kronor per månad - innefattar ett obegränsat antal fria samtal, SMS/MMS, samt surf i 3G-hastighet. I abonnemanget ingår också en datamängd på 5 gigabyte i månaden.

Billigare abonnemanget Liten - med en kostnad på 99 kronor månad - ger kunden 60 stycken fria samtal, 5 000 SMS/MMS, samt en datamängd på 0,5 gigabyte. De kunder som inte vill teckna ett abonnemang där pengar dras automatiskt från kontokortet, kan istället köpa Stor- och Liten-abonnemangen som kontanttkort, vilka sedan gäller under en månad i taget.

För mobil.se berättar Niklas Wilhelmsson, ansvarig för Hallon, att själva idéen till den nya mobiloperatören föddes när man ringade in de saker som kunderna ogillade mest med sina abonnemang. I en kundundersökning dök bland annat bindningstider, faktura varje månad och aktiveringsuppgifter upp som stora irritationskällor. - Vårt dna ska vara att ifrågasätta konventioner inom telekom. Vi har tagit bort fakturor, kreditkontroller, bindningstider med mera - sådana saker som irriterar folk mest, säger Niklas Wilhelmsson.

Är ungdomar er främsta målgrupp?

– Nej. Vi är operatören för alla. Vanliga människor som vill förenkla sin vardag, helt enkelt. Vi riktar oss inte bara mot ungdomar utan det ska vara lika enkelt för alla, säger Niklas Wilhelmsson.

Namnet Hallon får mig knappast att tänka på en mobiloperatör.

– Nä, det förstår jag. Vi ville göra det lite annorlunda, och ha ett namn som för tankarna till något är mänskligt och varmt istället för något inom telekom. För många representerar Hallon sommar och värme, säger Niklas Wilhelmsson.

Vad händer när man har surfat upp datamängden som ingår för en månad? 

– Om du har ett abonnemang blockeras du från att surfa vidare men kan enkelt köpa till mer data om du vill. Samma sak gäller kontantkorten, men där kan man även välja att göra en extra påfyllnad med 60 kr så kan man använda pengarna till extra data och samtal om man hellre vill det. För max 18kr/dag får man fri data i högsta hastighet med kontantkort. 

Ni säljer inga telefoner utan bara abonnemang. Hur kommer det sig?

– Det finns andra aktörer som säljer telefoner, exempelvis Netonnet. Låt dem som är bra på att sälja hårdvara göra det, så fokuserar vi på att sälja en fantastiskt bra och enkel tjänst.

Ni är inte de enda som skippar uppsägningstiden. Vi har tidigare sett Comviq ta bort det från sitt Fastpris-abonnemang. Tror du att fler i branschen kommer att hänga på?

– Både ja och nej. När det gäller Comviq visar det sig att man egentligen inte tagit bort uppsägningstiden fullt ut om man till exempel köper en mobil. Hävdar man att man tagit bort uppsägningstiden ska man göra ordentligt, säger Niklas Wilhelmsson. 

I en kommentar till mobil.se säger Comvig att man inte känner igen sig i den bild som målas upp av Hallon.

– Den 26 mars var Comviq först på svenska mobilmarknaden att helt ta bort uppsägningtiden för abonnemanget Fastpris.  Vi har dessutom ingen bindningstid på vårt Fastprisabonnemang om man tecknar det utan att välja till en telefon, Oliver Carrà, presschef för Comviq.

UPPDATERING, 7 maj: Texten har uppdateras med kommentar från Comviq.

Niklas Wilhelmsson, ansvarig för nya mobiloperatören Hallon.