-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
Efter kritiserade selfie-kampanjen
Oneplus: "tjejkampanjen" en missriktad insats

Massiv kritikstorm fick Oneplus att dra tillbaka sin Ladies Firs-kampanj. Kampanjen var ett misstag, säger Oneplus till Mobilbusiness.
När kinesiska Oneplus förra veckan inledde en Ladies First-kampanj väckte det stor ilska bland potentiella köpare av Oneplus-lurar. Istället för att få fler kvinnor att engagera sig i Oneplus-communityt upplevedes kampanjen rakt av som misogyn och stötande.

Kampanjen gick ut på att kvinnor skulle ta en bild på sig själva med Oneplus-loggan (med en uppmaning att undvika nakenbilder) för att få chansen att vinna en inbjudan till att köpa en Oneplus One och en T-shirt.
Efter kritikerstormen, där även samarbetspartnern Cyanogenmod sa sitt, drog Oneplus tillbaka kampanjen.

Ett misstag
Kampanjen var ett misstag och gick tvärtemot det som Oneplus ville uppnå, säger Miguel Martin Romero, presschef på Oneplus Global till Mobilbusiness.
– Oneplus är stolta över att ha ett litet men växande antal kvinnor som är aktiva i vår community. Vi vill uppmuntra ännu fler kvinnor att engagera sig och vara entusiastiska över de fantastiska saker som händer inom teknikbranschen just nu och Ladies First–tävlingen var en mycket missriktad insats av några enstaka anställda att göra just det. Det råder ingen tvekan om att insatsen inte bara misslyckats med att bättre inkludera fler kvinnor i vår community utan att det faktiskt förevigat en stereotyp som Oneplus inte på något sätt stödjer eller tolererar. Vi beklagar djupt all upprördhet som orsakats av den här tävlingen, säger han.
Bristande mångfald och jämställdhet ett utbrett problem
Den senaste tiden har teknikbranschens brister inom mångfald och jämställdhet blivit tytdlig. Rapport efter rapport har kommit ut och visat att vita män dominerar på såväl Google, som på Facebook och Apple. Rättsprocessen om sexuella trakasserier på Tinder, företaget som ger ut datingappen med samma namn, är ytterligare ett exempel.
Och problemet handlar inte bara om teknikbranschen i USA utan berör även vårt till synes jämställda Sverige. Så sent som förra veckan uppmärksammade Internetworld tekniknätverket Sthlm Tech Meetups ”grabbiga ton och sexistiska jargong” och avslöjade att ett företag, Mentimeter, hade hoppat av ett av nätverkets kommande event som följd. Sthlm Tech Meetup har därefter utovat bättring.