-
PLUS
24 timmar med nya Samsung Galaxy
-
PLUS
Samsungs lansering av Galaxy Z Flip 7, Z Fold 7 och Galaxy Watch 8 på djupet
-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
Facebook-appar störst i världen
Meddelandeappar tar över spelandet

Styrkebesked från Facebook-ägda appar under 2014. Men nya affärsmodeller dyker upp.
Har du någonsin undrat varför Facebook köpt upp Whatsapp och Instagram och varför alla Internetgiganter ryktas vara intresserade av att köpa snapchatt kan App Annies senaste appstatistikrapport för 2014 bidra med ett svar, eller delar därav.
För det första växer meddelandetjänster så det knakar. I allt större utsträckning kan dessa ses som de nya något "coolare" – läs att de tilltalar yngre användare – sociala nätverken. Under 2014 växte nämligen världens topp-tio-meddelandeappar med inte mindre än 53 procent sett till nedladdningar i både Ios och Android.

Styrkebesked från Facebook-varumärken
Störst av alla meddelandeappar – och för den delen störst av alla appar i världen – är Facebook Messenger. Vanliga Facebookappen kniper själv en andraplats globalt. Det blir inte direkt sämre för Facebook som koncern när man tittar på världens tredje och fjärde största appar: där hittar man Whatsapp och Instagram, även de Facebook-ägda. Populära Snapchat hamnar på tiondeplatsen och Twitter på nionde plats.
Meddelandetjänster lyckas dra in intäkter
Statistiken visar även en annan trend: meddelandeappar håller på att bli stora spelutgivare. Meddelandeapparna lyckas med det som många sociala nätverk hittills i stort sett misslyckats med, nämligen att få privatanvändare att faktiskt köpa saker. Reklam som visas för användarna är i dessa fall inte det primära utan det är aktiva inköp av appar och andra innehållstjänster – exempelvis spel, klistermärken eller mobila betalningar – som drar in intäkter.
I synnerhet hittar man två sociala meddelandenätverk bland topp-tio-spelutgivarna, Tencent och Line, som både är starka i Asien. Japanska Line lyckas här, enligt App Annies lista, ta en fjärdeplats sett till spelintäkter följt av kinesiska Tencent på femteplatsen.