-
PLUS
Prisvärda mobiler, Swedbank, problemlösning, Xiaomi 15 Ultra och mer – Mobil ger svar
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon - del 2
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon
-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
Facebook-appar störst i världen
Meddelandeappar tar över spelandet

Styrkebesked från Facebook-ägda appar under 2014. Men nya affärsmodeller dyker upp.
Har du någonsin undrat varför Facebook köpt upp Whatsapp och Instagram och varför alla Internetgiganter ryktas vara intresserade av att köpa snapchatt kan App Annies senaste appstatistikrapport för 2014 bidra med ett svar, eller delar därav.
För det första växer meddelandetjänster så det knakar. I allt större utsträckning kan dessa ses som de nya något "coolare" – läs att de tilltalar yngre användare – sociala nätverken. Under 2014 växte nämligen världens topp-tio-meddelandeappar med inte mindre än 53 procent sett till nedladdningar i både Ios och Android.

Styrkebesked från Facebook-varumärken
Störst av alla meddelandeappar – och för den delen störst av alla appar i världen – är Facebook Messenger. Vanliga Facebookappen kniper själv en andraplats globalt. Det blir inte direkt sämre för Facebook som koncern när man tittar på världens tredje och fjärde största appar: där hittar man Whatsapp och Instagram, även de Facebook-ägda. Populära Snapchat hamnar på tiondeplatsen och Twitter på nionde plats.
Meddelandetjänster lyckas dra in intäkter
Statistiken visar även en annan trend: meddelandeappar håller på att bli stora spelutgivare. Meddelandeapparna lyckas med det som många sociala nätverk hittills i stort sett misslyckats med, nämligen att få privatanvändare att faktiskt köpa saker. Reklam som visas för användarna är i dessa fall inte det primära utan det är aktiva inköp av appar och andra innehållstjänster – exempelvis spel, klistermärken eller mobila betalningar – som drar in intäkter.
I synnerhet hittar man två sociala meddelandenätverk bland topp-tio-spelutgivarna, Tencent och Line, som både är starka i Asien. Japanska Line lyckas här, enligt App Annies lista, ta en fjärdeplats sett till spelintäkter följt av kinesiska Tencent på femteplatsen.