-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Multiplattform en utmaning
40 procent av e-handeln snart i mobilen

Enklare mobila betalningar och mobiloptimerade sajter bakom tillväxten.
I december 2014 stod mobil handel för 30 procent av all e-handel – 30 procent av en marknad värd 1,5 biljarder dollar globalt med andra ord. Nu spår Criteo, ett företag som specialiserats inom beteendebaserad annonsering, att mobil handels andel kommer att öka till 40 procent globalt och till 50 procent i avancerade marknader som Storbritannien och Japan innan året är slut. Det framgår av rapporten ”2015 eCommerce Industry Outlook”, som Criteo tagit fram, och i den flera miljarder transaktioner analyserats.
Bakom mobil handels tillväxt ligger bland annat enklare betalning via mobilen samt ökningen av antalet mobiloptimerade sajter, enligt Criteo som även spår att Apple Pay kommer att bidra positivt till mobil handels tillväxt.
Lite av en huvudvärk för den som vill lyckas blir det med dock, i och med att köparna gärna använder sig av flera plattformar.
– 2015 kommer att bli ett spännande år för e-handelsbranschen då online-shoppingen fortsätter utvecklas i snabb takt. När konsumenten spenderar mer tid på flera olika enheter krävs det däremot mer komplexa lösningar för att nå fram, men de som investerar i att mobilanpassa sina hemsidor och lyckas följa kunderna över olika enheter kommer att lyckas väl under året, säger Frank Ericson, Nordenchef på Criteo.
Har man tagit fram en mobil app är det dessutom en utmaning att få konsumenter att använda dem flera gånger med bara en fjärdedel som faktiskt använder appar som de laddat ner.
Webrooming är en annan trend som spås accelerera under året. Kortfattat handlar det om att konsumenterna i fysiska butiker fattar köpbeslut baserat på information som de hittat online. Konsekvensen av detta får vi se i form av fler implementeringar av beacon-teknik, surfplattor i butik, samt gratis Wifi, menar Criteo.
Rapporten ”2015 eCommerce Industry Outlook” kan du ladda ner här.