https://www.mobil.se/mobilbusiness/internet-of-everything/telia-lanserar-iot-som-prenumerationstj-nst
558740
Prenumerationstjänst

Telia lanserar IOT som prenumerationstjänst

[{ msrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/teaser-705/public/M2M%20in%20a%20box.jpg?itok=wCFprOhH', src: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/retina/public/M2M%20in%20a%20box.jpg?itok=o4CXw_Vj', osrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/M2M%20in%20a%20box.jpg', w: 397, h: 396, title: ' ' },]
Med en låda som innehåller en rad sensorer vill Telia förenkla IOT för företag.

Internet of things, IOT, som tjänst spår vi kommer att bli allt vanligare. I december var det Tele2:s tur att inleda en sådan satsning. Idag är det Telias tur med M2M in a box, en låda innehållande 25 sensorer som kan samla in data om temperatur, luftfuktighet, rörelser och position. 

Det spås finnas 102 miljoner uppkopplade enheter i Norden år 2018, varav 35 miljoner i Sverige. Men att ge sig in i IOT- projekt kan anses vara både svårt och resurskrävande. En av tankarna bakom den nya tjänsten är därför att göra det lättare för företag att ta första steget mot IOT.
– Med ”M2M in a Box” gör vi det enklare för företag och organisationer att utforska möjligheterna med M2M och sakernas internet, utan att de behöver investera i stora IT-projekt, säger Hans Dahlberg, chef för Telias globala M2M-enhet.

M2M in a Box säljs som prenumerationstjänst för en fast månadsavgift på 9 375 kronor för 25 sensorer eller 375 kronor per sensor och månad. I paketet ingår datatrafik, hårdvara och support. Datainsamlingen kan följas upp i realtid genom en webbportal och företaget får sms-aviseringar när mätvärdena förändras.

M2M in a box börjar säljas strax efter påsk.

IOE - For Real 2015

Relaterade artiklar