https://www.mobil.se/mobilbusiness/mobil-marknadsf-ring/merv-rde-med-kontext-i-appen
558486
Ny kontextualiseringsmotor

Mervärde med kontext i appen

Bild: Jason Howie
[{ msrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/teaser-705/public/Appar-Foto%20Jason%20Hoewie%20Flickr.jpg?itok=ZbcDgVIx', src: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/retina/public/Appar-Foto%20Jason%20Hoewie%20Flickr.jpg?itok=O5gVTj3r', osrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/Appar-Foto%20Jason%20Hoewie%20Flickr.jpg', w: 2000, h: 1333, title: 'Bild: Jason Howie ' },]
Mobil dataanalys ger möjlighet att skapa en brygga mellan den fysiska och digitala världen.


Blåtändssändare beacons erbjuder personalisering i form av att de budskap som skickas ut kan justeras exempelvis enligt tidigare lagrad information om en smartphone-användare, enligt tid och enligt var den befinner sig i relation till de olika sändarna. Andra mobila tekniker erbjuder ytterligare en nivå av precision, som gör det möjligt att sätta budskapet i ett sammanhang. Sensiya är ett företag som utvecklat ett SDK (software development kit) för just detta med ambition att låta allt fler apputvecklare dra nytta av möjligheten till individanpassning. 
– I dagsläget har man som apputvecklare tillgång till vissa smartphonedata. Men dessa är grova och ofta meningslösa. Vi vill göra smartphonedata strukturerad och meningsfull, säger Noam Fine, vd för Sensiya, till Mobilbusiness. 

Bild: Noam Fine, vd för Sensiya

Att få med mer kontext i appar, och allmänt i smartphones, är långt ifrån en ny företeelse. Men Noam Fine menar att befintliga lösningar inte har gjorts tillgängliga för alla apputvecklare. 
– Det finns många olika tillvägagångssätt vad gäller kontext. Ett exempel är Googles egen tjänst Google Now. Sedan finns det tillvägagångssätt som handlar om position, som handlar mer om profilering baserat på position och sedan finns det även några som tittar lite mer i detalj på kontext med hjälp av beacons. Grundförståelsen för kontext finns men vad vi försöker göra är att erbjuda denna förståelse om kontextualisering till alla utvecklare, det vill säga alla som inte har Googles finansiella muskler, säger Fine. 

Det som Sensiyas SDK konkret gör är att förstå vem användaren är genom att använda sig av Big Data-beräkningsmodeller, vad användaren gör rent fysiskt, det vill säga gå, springa, cykla, vila och var den befinner sig för att sedan kunna lägga till ett sammanhang samt det Fine kallar för livshändelser, exempelvis när man stiger upp på morgonen. 
– Var man befinner sig handlar om mer än position: det handlar även om man är på jobbet eller på puben. 

En app som använder sig av Sensiyas SDK skulle exempelvis kunna vara en väderapp som visar väderprognoser vid den tidpunkt som är mest lämplig för just den användaren, baserat på mjukvarans beräkningar. Det kan också handla om en reseapp som checkar in en automatiskt på hotellet så fort man landat. Det handlar om att para ihop användarens liv med smartphone- och appfunktionerna. 
– Det kan användas i vilken applikation som helst, till exempel i ett spel när man får extrapoäng först när man sitter i sin soffa och vilar; man kan på så sätt undvika känslan av spam. 

I sin linda 
Teamet bakom Sensiya har jobbat tillsammans i sex år men det var först för två år sedan som de valde att helt och hållet fokusera på det mobila och kontext. 
– De flesta som använder vårt SDK är större utvecklarföretag, utvecklare som verkligen har en vision för sina produkter samt varumärkesägare. För just varumärke ger SDK:et möjligheten att skapa en brygga mellan den fysiska världen och den digitala världen, säger Fine. 

Några ytterligare detaljer kring vilka dessa utvecklare samt hur många de är lämnar tyvärr inte Sensiya ut. 

Idag fungerar Sensiya med Android och deras varianter (Amazon, Xiaomi). Företagets fokus på Android handlar om plattformens räckvidd men även om att teamet har störst erfarenhet av just Android. En Ios-version är dock planerad och ska släppas under första kvartalet i år. 

Noam Fine är säker på sin sak, att kontext kommer att ta fart på riktigt, inte minst för att det gör att man både som utvecklare och användare kan använda mobiltelefonens alla nya möjligheter. 
– Det tog sin tid innan traditionell media förstod att media på internet är mätbart. Vi ser idag affärsmodeller i mobilen som anammar affärsmodeller på internet, där man mäter aktiva användare, klick, med mera. Men den största revolutionen med mobilen handlar om att man har mobilen med sig, att den är just mobil. Det här är ett helt nytt medium, säger Noam Fine. 

Om ett år spår han att telefoner kommer att ha någon slags personaliseringssensor. Sensiya skulle då, om allt går enligt plan, finnas med i operativsystemen eller som en del av en app som finns i varje telefon. Om detta händer återstår att se men mer personalisering och kontext kommer vi utan tvekan att se i smartphones framöver. 

Nordic Mobile Developer Summit