-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
Wywallet breddas
Mobiloperatörerna satsar på betaltjänster
Lanseringen av Apple Pay har riktat strålkastarljuset mot mobila betalningar. De svenska operatörerna satsar vidare på sin Wywallet-tjänst.
I dagarna lanserades Wywallet Multipay som innebär att registrerade Wywallet-användare kan använda tjänsten för enklare betalning i bland annat webbutiker. Wywallet drivs gemensamt av de svenska mobiloperatörerna.
Wywallet har idag 1,4 miljoner registrerade användare vilket kan göra tjänsten till ett intressant alternativ till exempelvis Paypal för svenska handlare. Wywallet Multipay innebär att man kan välja Wywallet som betalsätt vid olika inköpsställen och bekräfta köpet i mobilen – antingen via sms eller i med pinkod Wywallets app. Sms kan användas som betalningsmetod för köp upp till 500 kr.
– Med WyWallet Multipay har vi en fall-back-funktion där konsumenten kan betala via sms i de fall de inte skulle vara registrerade eller ha täckning i WyWallet-appen. På så sätt erbjuds ett mervärde till både handlare och konsumenter där köpprocessen störs minimalt, skriver Wywallets VD Jakob Söderbaum i ett pressmeddelande.
Wywallet startades som en reaktion på Finansinspektionens krav mot företag som förmedlar betalningar. Mobiloperatörerna ville inte få sin ordinarie verksamhet klassad som betalningsförmedling, med de restriktioner det medför, och lyfte därför ut betalningarna till ett separat bolag. Wywallets kritiker menar att tjänsten fragmenterat marknaden för mobilbetalningar. Kombinationen av prissättning och svårigheterna att få kunder att registrera ett konto har medfört att många enskilda företag – till exempel kollektivtrafikbolag – startat upp egna tjänster för sms-betalning.
