Mobilize Your Business

Länsförsäkringar Bank: app gör sparande roligt

Genom att göra sparande roligt och överskådligt har Länsförsäkringar kraftigt ökat antalet kunder med sparmål.

Publicerad Uppdaterad

Det behöver inte vara så svårt som man kan tro att utveckla tjänster mera kundnära. Det berättar Susanne Bergh, chef för digitala kundmöten på Länsförsäkringar Bank, under konferensen Mobilize Your Business.

Anledningen till att människor inte sätter upp de sparmål som de kanske borde kan vara många. Det kan ses som tråkigt att spara, de finansiella möjligheterna kan vara begränsade, för att nämna något.

Genom att lägga in funktionen i sin bankapp gör Länsförsäkringar Bank sparandet både roligare och mer tillgängligt. Vad man ville göra var att ge kunden bättre kontroll, man ville att kunden skulle känna att det var kundens och inte bankens sparande och sedan ville man även visualisera sparandet.

– Det är inte så svårt bara man gör rätt saker och för att göra rätt saker måste vi förstå kunderna, säger Susanne Bergh.

Det har man gjort genom återkommande möten med kunder där man intervjuar och diskuterar deras önskemål, vilka känslor som är inblandade och vad som kan bli bättre.

Det som man gjort är att man får döpa sitt sparande själv och sedan ladda upp en bild. Det kan vara till exempel en bild på en fin strand i Thailand eller en cykel eller vad det nu är man sparar till. Sedan syns en stapel och det här visar sig är tillräckligt för att motivera kunderna att sätta upp ett sparmål.

Var tionde kund har enligt Susanne skapat ett sparmål i appen sedan funktionen lanserades för tre veckor sedan.