https://www.mobil.se/mobilbusiness/mobilize-your-business/s-satsar-amazon-i-norden
559010
Stora bolag och startups

Så satsar Amazon i Norden

Bild: Amazon Web Services
[{ msrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/teaser-705/public/AWS%20Summit-badges.jpg?itok=L3fqmbxk', src: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/retina/public/AWS%20Summit-badges.jpg?itok=Tmzy_W2-', osrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/AWS%20Summit-badges.jpg', w: 1731, h: 1155, title: 'Bild: Amazon Web Services ' },]
Amazon Web Services vill få fler nordiska företag och startups att adoptera molnet.

För de flesta för namnet Amazon tankarna mot USA och webbhandeln. Molnföretaget Amazon Web Services, AWS, en del av Amazon, känner fortfarande få i Norden till – vare sig att företaget existerar eller vad de gör. 

Av de befintliga kunderna i Norden samt de över 1 000 deltagarna på måndagens Amazon Web Services Summit i Stockholm att döma, är det något som håller på att förändras. 

Går allt enligt AWS plan lär snart alla i Norden känna till dem. 

– Inom ett år vill vi vara ett välkänt varumärke och en pålitlig partner för företag i Norden. Vi har redan byggt upp en solid kundbas med bolag som Ericsson och Telenor. Vi jobbar också mycket hårt med att bilda en professionell grupp som specifikt jobbar med startups, detta för att säkerställa att dessa inom ett år ser oss som deras prioriterade plattform, säger Darren Mowry, chef för Norden och Baltikum på Amazon Web Services, till Mobilbusiness.

Bild: Darren Mowry, chef för Norden och Baltikum på Amazon Web Services

Störst i världen
En stund senare berättar Werner Vogels, vice president och global CTO för Amazon, just hur fort AWS vuxit. Startat år 2008, affärsområdet, som tillhandahåller molntjänster, har nämligen idag över en miljon aktiva användare runt om i världen. Kundlistan inkluderar Netflix, HTC, Nokia och Ericsson.

Bara under fjärde kvartalet ökade mängden överförd data till och från Amazon S3 (amazon Simple Storage Service) med 102 procent jämfört med fjärde kvartalet 2013. 

I absoluta termer samt i jämförelse med konkurrenterna är Amazon en gigant.

– Amazon är den absoluta topp-spelaren: vi har den överlägset största marknadsandelen och över fem gånger den beräkningskraften som våra närmaste konkurrenter har – tillsammans, säger Werner Vogels.

Bild: Amazon, Werner Vogels, vice president och global CTO för Amazon

Darren Mowry hänvisar även han till Gartners Magic Quadrant, som alltså placerar Amazon som den tungt dominerande marknadsledaren. Han säger samtidigt att man inte ska stirra sig blind på vad konkurrenterna gör.

– Vi spenderar ytterst lite tid med att titta på vad våra konkurrenter gör. Vi har koll på dem, men vi vill snarare fokusera på att hjälpa våra kunder.

Norden en tillväxtmarknad
AWS ser Norden som en växande marknad av flera anledningar. Det finns många stora väletablerade företag som ännu inte gått över till molnet, samtidigt som det finns en uppsjö av unga innovationsbolag.

– Vi har idag tusentals aktiva kunder i Norden, säger Darren Mowry. Och vi går idag mot två dussin anställda i regionen. Vi växer fort.  

Bland dessa kunder finns såväl väl etablerade bolag som mediehuset Schibstedt och operatören Telenor Connexion som snabbväxande startups som finska Supercell och svenska Mojang och Narrative.

Under 60- och 70-talet har många företag outsourcat sina IT-funktioner. Det ser Mowry som en fördel för att erbjuda molntjänster idag.

– Dessa företag kände sig bekväma med att lägga ut viktiga IT-funktioner; det ökar sannolikheten för att de är bekväma med att göra samma sak med sin data till molnet idag, säger han.

Trivs med låga marginaler
Traditionella företag som går över till molnet är som sagt bara ett av de områden som AWS fokuserar på. Det andra är startup-bolag. I deras fall handlar det om att komma ombord från början och växa med AWS. Där är AWS affärsmodell avgörande, menar Mowry. För startups erbjuds mycket gratis så att man kan laborera med olika tjänster men även utbildningar. Sedan är det som för andra kunder så kallat "pay as you go" som gäller, det vill säga att man betalar för det man använder.

– Det som särskiljer oss från konkurrenterna är vår flexibla modell; man kan laborera med olika plattformar och olika databaser utan kostnad. Sedan så är vi helt bekväma med lägre marginaler. Det som möjliggör våra låga marginaler är vår storskalighet. 

Varför molnet
Vi pratar konstant om molnet men faktum är att många företag ännu inte gått över till molnet, eller inte vill gå över till molnet, främst av tradition, rädsla eller för att man sitter med befintliga infrastruktursinvesteringar. 

Där har AWS en hel utbildningsinsatser framför sig, varav AWS Summit är en av dem.

Bild: Amazon Web Services Summit Stockholm, 21 april 2015

En återkommande fråga i sammanhanget handlar om var dataservrarna är placerade och vilken datalagstiftning man i så fall följer.

– Där hjälper också vår flexibilitet. Tekniskt sätt är vår infrastruktur unik i och med att vi använder oss av olika tillgänglighetszoner (availability zones) med olika energikällor med mera, vilket innebär att vi kan välja inom vilka regioner vi behåller data. Sedan kontrollerar vi att vi följer de olika lagstiftningarna. 

Viktigast av allt är enligt Mowry att få fler att förstå att molntjänster handlar om mer än lagring och databeräkningstjänster.

– För tre, fyra år sedan handlade det om detta. Den nya utmaningen handlar om att vara snabb och agil, säger Mowry.

Det som ger agilitet när man bygger appar i molnet är, enligt Werner Vogels, främst fyra saker: inget arv, inga besittningar, en lägre kostnadstruktur samt möjligheten till att vara snabbrörlig. Då kan man utmana och ersätta etablerade industrier, som exempelvis Airbnb gjort med hotellbokningsindustrin, Dropbox med lagring eller Supercell med spelindustrin.

Darren Mowry kommer att hålla ett keynote-tal på Internet of Everything for Real i Stockholm den 17:e juni. Du kan kolla programmet och boka biljett här.

Nordic Mobile Developer Summit