-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
Mobilize Your Business
Scanias kör-coachning ger nöjdare kunder
Att köpa uppkopplade lastbilar är en investering i kostnadsbesparing.
– Vi gör inte en produkt, vi gör en tjänst, slår Caroline Ede, global försäljningschef Fleet and Driver Services, fast.
Med 100 000 uppkopplade lastbilar över hela världen handlar tjänsten som hennes affärsområde tillhandahåller om att låta lastbiltillverkarens kunder veta hur hur bilen mår. Det sparar Scanias kunder tid och pengar – exempelvis kan de analyser som Scania i Södertälje gör av den inkommande datan visa vad som skadats i en trafikolycka och därmed veta vilka reservdelar deras reparatörer ska ta med sig till platsen.
– Men främst handlar det om att medvetandegöra kunderna hur chauffören kör bilen, säger Caroline Ede.
– Det är en slags konsultverksamhet, coachning.
Genom att förklara hur lastbilarna körs – och vad i körbeteendet som kan förbättras – kan Scania hjälpa sina kunder att förlänga lastilarnas livslängd genom minskat slitage och spara bränslekostnader genom effektivare körning. På köpet får kunderna en miljövänligare verksamhet.
Att få kunder att betala kan dock vara en utmaning, fortsätter Caroline Ede. Efter att ha investerat stora summor i en lastbil tycker många att körbeteende-rapporterna ska ingå i köpet.
– Men får man något gratis, då är det ju inte värt något. Jag brukar förklara att det är en investering i kostnadsbesparing.
Och kundernas kostnadsbesparing är Scanias nya affärsområde. En win-win-situation:
– Vet vi hur kunderna kör och hur lastbilen mår så kan vi sälja tjänster utifrån det – och det gör att vi får en nöjdare kund, säger Caroline Ede.
