Personaliserade resultat i ny Android-app

100 miljoner använder Truecaller

Svensk-baserade Truecaller slår nytt användarrekord och satsar på personaliserat sök.

Publicerad Uppdaterad

I veckan släppte Guldmobilvinnaren Truecaller en ny Android-version av sin telefonboksapp och meddelade samtidigt att appen nått den magiska gränsen på 100 miljoner användare och att man på tre månader fördubblat antalet nya dagliga användare.
– Det är en stor milstolpe. Mycket av tillväxten kommer från utvecklingsländerna och även från Nordamerika, vår tredje snabbast växande marknad, säger Kim Fai Kok, marknadschef på Truecaller, till Mobilbusiness.

Truecaller-appen erbjuder användaren möjligheten att söka bland 1,5 miljarder kontaktuppgifter. Företaget vill dock erbjuda mer än så, vilket speglas i de nya funktionerna i den nya Android-versionen som lanserades i veckan. Centralt här är användningen av kontextbaserade förslag baserade på samtalshistoriken, tid och plats.
– Vi kommer att fortsätta utveckla den tekniken. Det här är ett första steg för oss, säger Kim Fai Kok, och fortsätter:

– Din telefonbok har sett ut på samma sätt sedan du fick din första telefon. Vi vill ersätta den. Vi har märkt att många av våra användare inte längre sparar telefonnummer för att de har stort förtroende för att Truecaller ska hitta nummer. 

Han beskriver de nya funktionerna som en sammanslagning och en evolution av hur telefonboken ska bli. 
– Det blir mer kontextbaserat innehåll, det vill säga mer personliga resultat. Och informationen om din plats och din samtalshistorik nuddar aldrig våra servrar: det som finns i telefonen stannar i telefonen. Vi bygger istället en social graph kring dig, förklarar han.

Du kan kolla upp alla nyheter i Truecaller för Android här.

Truecaller finns även till Ios, Windows, Blackberry och Nokias traditionella telefoner med Symbian som operativsystem.

Truecaller tog in 430 miljoner kronor i nytt kapital i en tredje amerikansk investeringsrunda i oktober från riskkapitalföretaget Kleiner Perkins Caufield & Byers, som tidigare investerat i Twitter och Snapchat, samt Skype-grundaren Niklas Zennströms investeringsfirma Atomico. 85 miljoner användare. Truecallare hade då 85 miljoner användare.