-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Appköpvanor kartlagda
Vi köper allt dyrare appar

Ny statistik avslöjar svenskarnas shoppingvanor i Apple Itunes och Google Play.
Det är ekonomiappen Tink som tagit fram data över de appköp för under 50 kr som dess användare gjort mellan 1 januari 2013 och 30 maj 2014. Siffrorna visar några intressanta konsumentbeteenden.
Antalet köp per månad ligger stadigt mellan två och tre och uppvisar två toppar: under semestermånaderna och i december. Summan vi spenderar på appar visar dock på en stadigt uppåtgående trend.

Appleanvändare betalar mer per köp än Androidanvändare och män spenderar generellt mer pengar på appar än kvinnor.
Sedan 1 januari 2013 fram till 30 maj i år har den genomsnittliga kvinnan spenderat 221 kronor och den genomsnittlige mannen 277 kronor i Apple Itunes. I Google Play har genomsnittskvinnan spenderat mer än mannen: 186 kronor jämfört med 183 kronor, förklarat av att de kvinnliga androidanvändarna köpt betydligt fler, om än billigare, appar än de manliga.
