Stort test av navigatorer

Vinnare i olika kategorier

Publicerad Uppdaterad

Alla delar i vårt gps-test

Stort test av navigatorer

Vinnare i de olika kategorierna

Total vinnare i navigatortestet

Format och fäste

Det ska gå snabbt att plocka ned navigatorn när man lämnar bilen och det är trist att behöva leta efter strömsladdar på bilgolvet när man är tillbaka och ska köra vidare. Tyvärr är det fortfarande alldeles för få modeller som säljs med ett smart fäste – en aktiv hållare med alla elektriska anslutningar samlade så att navigatorn får ström när man placerar den i fästet. Navigon är sämst bland tillverkarna – inte ens en modell i toppskiktet som 70 Premium Live kommer med en aktiv hållare. I Garmins sortiment ser det bättre ut – här finns många modeller med bra fästen, ända ned till prisklassen omkring 2000 kr. Ser man till formatet och kvalitetskänslan på själva enheten är kampen ganska jämn mellan Garmin och Navigon. NüLink 1695 är plastigare och något mer klumpig än nüvi-modellerna. Enheterna från Garmin och Navigon känns tåliga och välbyggda, men bjuder inte på några som helst nyheter när det gäller form eller material. Vi saknar uppföljare till den tunna 3700-serien från Garmin och till Navigons toppmodeller i metall och glas.

Tomtom utmärker sig i årets test med de största innovationerna på designområdet. Go Live 1005 en ganska stabil pjäs på hela 266 gram, men vikten motiveras av kvalitetskänsla i kassaskåpsklass och en skärm på 5 tum. Skalet består till stor del av metall och Tomtom skickar med ett riktigt lyckat fäste. Enheten hålls på plats med magneter – en lösning som gör att navigatorn sitter stadigt på plats, men ändå är enkel att ta med. Hållaren är aktiv, så det krävs inget ytterligare handgrepp för att ansluta strömmen. Via-modellen från Tomtom hör till de snyggare enheterna i testet, men saknar tyvärr det utmärkta fästet från Go Live-serien. Fästet till Via 120 fälls ihop på baksidan av enheten. Praktiskt om man vill slippa lämna sugproppen kvar i vindrutan, men i övrigt känns det som en tveksam lösning. Tomtom Go Live 1005 tar hem kategorin med god marginal. Enheten känns riktigt välbyggd och har ett fäste som sopar banan med övriga tillverkare.

Vinnare: Tomtom Go Live 1005

Prestanda

Prestanda när det gäller navigatorer handlar mycket om att minimera fördröjningarna. Det ska gå snabbt att starta upp enheten när man sätter sig i bilen. Enheten ska också vara tillräckligt snabb för att kunna köra menysystem, ruttberäkning och kartvyer utan att det känns segt. Bra mottagning har blivit standard och vi har inte lyckats hitta några skillnader mellan enheterna när det gäller hur bra de är på att fånga upp signalen från satelliterna. Enheterna från Tomtom är riktigt snabba. Navigons enheter liksom Garmin nüLink startar betydligt långsammare. NüLink 1695 är tyvärr också väldigt långsam när det gäller att räkna ut rutter. Garmin nüvi 2200 och 2450 är snabbare och placerar sig betydligt närmare Tomtom, men har inte lika snyggt gränssnitt. Navigon 70 Premium Live klarar sig bra när man väl fått igång enheten, men dessvärre får man vänta ganska länge på att den ska starta upp. Det finns ett standby-läge som gör att enheten vaknar betydligt snabbare, men det fungerar bara vid kortare stopp. 70 Premium Live är imponerande snabb med tanke på hur mycket grafik och effekter som finns i gränssnittet, men kategorin går ändå till Tomtom Go Live 1005 som kombinerar ett hyfsat antal finesser med minimala väntetider.

Vinnare: Tomtom Go Live 1005

Skärm

Enheterna i testet har breda skärmar med upplösningen 480x272 pixel – med undantag för de små och billiga enheterna Garmin nüvi 2200 och Navigon 20 Easy. Upplösningen är låg jämfört med en bra mobil, men navigatorerna använder man oftast på lite längre avstånd och då räcker pixelantalet för att ge en skarp och tydlig bild. Större skärmstorlek är viktigare och standarden från mellanklassen och uppåt har ökat från 4,3 till 5 tum – en välkommen förbättring med tanke på att priserna samtidigt blivit lägre. Tomtom Go Live 1005 skaffar sig ett försprång jämfört med övriga enheter i testet genom att använda en kapacitiv pekskärm. Det ger betydligt bättre respons och det går dessutom att zooma i kartvyn genom att använda två fingrar. En kall vintermorgon kan det vara irriterande att inte kunna hantera enheten utan att ta av handskarna, men fördelarna väger tyngre och Tomtom får ännu en fempoängare.

Vinnare: Tomtom Go Live 1005

Användarvänlighet

Tomtom har flyttat fram sina positioner rejält med talsyntes på svenska och den fina pekskärmen på Go Live 1005. Menyerna har också blivit mer överblickbara och intuitiva. Garmins nüvienheter ligger dock fortfarande steget före när det gäller användarvänlighet. Kartbilden är extremt tydlig med färgkodade vägar och menysystemet med extra stora ikoner för de viktigaste funktionerna håller än trots många år på nacken. Navigon 70 Premium Live har många smarta funktioner som ökar användarvänligheten. Röststyrningen fungerar bra och kräver inga speciella inställningar eller träning. Det finns också en rörelsesensor som öppnar menyn för att göra avstickare för bensin, mat eller parkering när man närmar sig enheten med handen. Installationen av Live-funktionerna kombinerat med att enheten saknar aktiv hållare drar dock ned betyget en aning. Kategorins vinnare blir Garmin nüvi 2450. Den är snabb, har ett extremt intuitivt gränssnitt och en aktiv hållare som underlättar den dagliga användningen.

Vinnare: Garmin nüvi 2450

Funktioner

De uppkopplade navigatorerna är här för att stanna och i årets supertest har vi även fått med en Live-enhet från Tomtom. Tjänsteutbudet är ungefär detsamma hos de olika märkena – Google-sökning, trafikinformation, väder och fartkameror.  De bästa mobilapparna har betydligt fler datakällor – och bättre koppling till tjänsterna som är mest relevanta i Sverige, men det är ändå smidigt att få uppdaterad information direkt i navigatorn. Garmins Livetjänst gör det dessutom möjligt att se vilka plan som lyfter från de närmaste flygplatserna och Navigon har en evenemangsguide. Gemensamt för Livetjänsterna är att de kostar pengar. Ett år ingår när man köper Garmin nüLink eller Tomtom Go Live medan Navigon bjuder på 15 månader. När den perioden gått ut kostar ett ytterligare år ungefär 500 kr. Med Navigon 70 Premium Live kan man ändå få trafikinformation via TMC, men Tomtom och Garmin har ingen sådan backup.

Både Tomtom och Garmin har satsat på funktioner för att minska bilens miljöpåverkan. Hos Tomtom innebär det att enheten kan räkna ut den mest bränslesnåla rutten medan Garmins lösning är ett program som mäter acceleration och inbromsningar för att lära ut en bättre körstil. Det är enkelt att komma igång och gör det roligt att köra mer bränslesnålt. Bland de billigare enheterna är Navigon 20 Easy mest intressant. En enhet med Västeuropakarta och trafikinformation för under tusenlappen känns riktigt prisvärt. Flest funktioner hittar vi i Navigon 70 Premium Live. Talsyntes, en väl fungerande röststyrning, bluetoothhandsfree med stöd för dubbla mobiler, trafikinformation med redundans – en fullmatad enhet helt enkelt. Egenskaper som fäste och kvalitetskänsla talar till andra enheters fördel, men när det gäller antalet välgjorda funktioner i mjukvaran intar Navigon 70 Premium Live förstaplatsen.

Vinnare: Navigon 70 Premium Live

Alla delar i vårt gps-test

Stort test av navigatorer

Vinnare i de olika kategorierna

Total vinnare i navigatortestet