-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
Qr blir till köp
Kapar ett steg för e-handel

Mobil handel, där du betalar för varorna direkt med din mobil blir allt vanligare. Med en ny lösning kapas ett av stegen från att du upptäckt en vara till dess att den är din.
Qr-koder är numera ett relativt välanvänt sätt för att använda mobilen som betalmedel. Payair är en av de leverantörer som baserar sin tjänst på qr-koder och systemet kan till exempel användas för att handla med mobilen i webbutiker, men även i vanliga butiker. Inom kort ska man även kunna handla i tryckta kataloger och det genom att Payair kopplar sin tjänst till en e-handelsplattform. Med qr-koder i en tryckt katalog kan man tack vare kopplingen till e-handelsplattformen handla och betala med mobilen utan att slussas vidare till handlarens mobila webbplats för att bekräfta köpet. Man kapar alltså ett steg i köpprocessen.
Funktionen får premiär när en e-handelssajt för hudvård och makeup gör en tryckt bilaga i en av kvällstidningarna. För att det hela ska fungera behöver kunden dock först ladda ner Payair-appen och registrera sig. Sedan behöver man inte göra något mer än att skanna qr-koden vid den aktuella produkten för att helt enkelt köpa den.
– Våra kunder behöver alltså inte ens gå in på vår sajt för att genomföra en transaktion. Vi för på det här sättet ut e-handeln i en fysisk miljö och förenklar köpprocessen för konsumenterna, säger Mikael Kjellman, grundare till sajten Skincity som ska använda tjänsten.