75 % av Tele2:s kunder har smartphones

Smartphones får Tele2 att växa

Smartphone-tillväxten gav Tele2 Sveriges mobila verksamhet ökad omsättning under fjärde kvartalet. Det medförde samtidigt lägre lönsamhet, eftersom operatören subventionerar inköpen.

Publicerad Uppdaterad

Det var fler kunder som anskaffade sig en smartphone i den dyrare prisklassen under fjärde kvartalet 2012, jämfört med vad Tele2 tidigare räknat med. Detta hade såväl positiva som negativa effekter på Tele2:s finansiella rapportering.

Den mobila omsättningen ökade med närmare 6 procent till 2,585 miljarder kronor, jämfört med fjärde kvartalet 2012 (2,442 miljarder kronor). Den ökade smartphone-försäljningen medförde samtidigt större kostnader eftersom dyrare smartphones innebär högre subventioner. I slutet av 2012 hade 75 procent av Tele2:s abonnemangskunder en smartphone.

– Efterfrågan på smarta telefoner i den dyrare prisklassen är kostnadskrävande på kort sikt men har en positiv inverkan på verksamheten på lång sikt, skriver Tele2 i sin rapport.

Vinsten (rörelseresultatet före avskrivningar) för den mobila verksamheten minskade till 748 miljoner kr (798 miljoner kr), jämfört med fjärde kvartalet 2011. Det motsvarar en rörelsemarginal på 29 procent, mot 33 procent fjärde kvartalet 2011.

Tele2 fortsätter att rulla ut sitt kombinerade 2G- och 4G-nät och hade i slutet av kvartalet 4G-täckning i 224 kommuner. Tele2 ska även rulla ut LTE i 1 800 Mhz-bandet. Utöver bättre täckning öppnar det möjligheten för iPhone 5-användare att använda telefonens 4G-uppkoppling.