-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
Nya siffror för Q1 2013
Telias tunga kvartal
Teliasonera minskade sin nettoomsättning under första kvartalet med 4,5 procent. I Sverige knöt operatören till sig 16 000 nya kunder under kvartalet, den lägsta tillväxtsiffran sedan första kvartalet 2010.
Under årets första kvartal sjönk Telias nettoomsättning inom mobilitetstjänster med 2,2 procent till 4,0 miljarder kronor, vilket kan jämföras med första kvartalet 2012 (4,1 miljarder kronor). Intäkterna påverkades negativt av högre prispress på röst- och meddelandetjänster inom företagssegmentet, och av lägre hårdvaruförsäljning eftersom det inte skett några större produktlanseringar, skriver Teliasonera i sin delårsrapport.
Den svenska mobila verksamheten förbättrade samtidigt lönsamheten och ökade ebitda-marginalen till 46,1 procent (45,3). I detta fall påverkade den lägre hårdvaruförsäljningen med låg marginal positivt.
Satsar på familjeabonnemang
Telias mobila verksamhet i Sverige ökade antalet abonnenter med endast 16 000, den lägsta kvartalstillväxten sedan första kvartalet 2010. Mellan första kvartalet 2012 och första kvartalet 2013 knöt Telia till sig 241 000 nya mobila kunder i Sverige. Det är också lägre än vad Telia presterat under de senaste tre åren under motsvarande tidsperioder. I slutet av första kvartalet hade Telia 6,6 miljoner mobila abonnenter i Sverige.
– I mars tog vi ett viktigt steg på den svenska marknaden. Som en av de första operatörerna i Europa erbjuder vi svenska konsumenter möjligheten att ansluta flera mobila enheter till ett abonnemang, inklusive obegränsat antal samtal och textmeddelanden, med möjligheten att dela på surfpotten. Det är, enligt vår uppfattning, ett innovativt och attraktivt erbjudande för kunderna samtidigt som vi förflyttar oss mot en mer hållbar affärsmodell, i en värld där konsumtion av data ökar kraftigt, kommenterar Teliasoneras vd i rapporten.
Interna och externa faktorer påverkade negativt
På koncernnivå minskade Teliasoneras nettoomsättning med 4,5 procent till 24,5 miljarder kronor jämfört med motsvarande kvartal förra året, redovisar bolaget i sin rapport för första kvartalet 2013. Rörelseresultatet före engångsposter sjönk samtidigt med 3,7 procent till 6,6 miljarder kronor.
Under kvartalet tappade koncernen 800 000 abonnenter och hade i slutet av perioden sammanlagt 182,1 miljoner. Kvartalet har varit ett händelserikt sådant för bolaget. Bland annat fick tidigare vd Lars Nyberg lämna sin post i samband med granskningen av Teliasoneras agerande i Uzbekistan.
Externa faktorer har också påverkat den ekonomiska utvecklingen i bolaget
– Vår bransch fortsätter att genomgå en period av förändring då traditionella affärsmodeller ifrågasätts på grund av nya kundbeteenden. Konkurrenssituationen är alltjämt utmanande på många marknader och sätter press på intäkterna. I denna omvärld redovisar vi ett kvartal med både förbättrade marginaler och starkare kassaflöde, säger Per-Arne Blomquist, tillförordnad vd och koncernchef för Teliasonera, i en kommentar till kvartalsrapporten.