-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Svenskar har slutat ringa
2 av 3 svenskar använder sociala medier i mobilen dagligen

Sociala medier har ersatt ringandet när man koordinerar vardagen. Det visar en undersökning beställd av Telia, som också noterar att ökningen av användandet är fortsatt stor.
Den som tror att användandet av sociala medier peakade för länge sedan tror fel. Enligt en undersökning av Ipsos i samarbete med Telia har användandet av sociala medier ökat med 30 procent på två år. Två av tre svenskar använder nu sociala medier i mobilen dagligen. Störst är ökningen i åldersgruppen 25-44 år.
Enligt undersökningen har dessutom ett av de viktigaste användningsområdena blivit inom familjen, för att koordinera vardagens sysslor, det vill säga ungefär det man brukade ringa för att göra tidigare.
-Det här är något jag verkligen känner igen mig i. I min familj använder vi sociala medier på olika sätt. Det är större chans att mina barn svarar om jag skickar ett meddelande på sociala medier än om jag ringer, säger Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffär.