-
PLUS
Krönika: Ökande likriktning och mer av samma
-
PLUS
Apples lansering på djupet
-
PLUS
Prisvärda mobiler, Swedbank, problemlösning, Xiaomi 15 Ultra och mer – Mobil ger svar
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon - del 2
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon
-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
Svenskar har slutat ringa
2 av 3 svenskar använder sociala medier i mobilen dagligen

Sociala medier har ersatt ringandet när man koordinerar vardagen. Det visar en undersökning beställd av Telia, som också noterar att ökningen av användandet är fortsatt stor.
Den som tror att användandet av sociala medier peakade för länge sedan tror fel. Enligt en undersökning av Ipsos i samarbete med Telia har användandet av sociala medier ökat med 30 procent på två år. Två av tre svenskar använder nu sociala medier i mobilen dagligen. Störst är ökningen i åldersgruppen 25-44 år.
Enligt undersökningen har dessutom ett av de viktigaste användningsområdena blivit inom familjen, för att koordinera vardagens sysslor, det vill säga ungefär det man brukade ringa för att göra tidigare.
-Det här är något jag verkligen känner igen mig i. I min familj använder vi sociala medier på olika sätt. Det är större chans att mina barn svarar om jag skickar ett meddelande på sociala medier än om jag ringer, säger Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffär.