-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
Sms-trafik ökade stort under fotbolls-VM
5 000 procent fler sms när USA mötte Belgien
Ny statistik visar vilka matcher som genererade flest sms under fotbolls-VM i Brasilien.
De tre tillfällen under fotbollsturneringen som lockade flest att plocka fram telefonen och skicka sms under nyligen avslutade fotbolls-vm i Brasilien blev som följer, enligt statistik som tagits fram av mjukvarujätten SAP:
1. USA mot Belgien
Strax efter att matchen kickat igång ökade sms-trafiken med nästan 5 000 procent. Även efteråt var det många som fortsatte sms:a. I Belgien fortsatte sms-trafiken att vara tiofaldigad i mer än en kvart efter matchen jämfört med nivåerna som trafiken vanligtvis brukar ligga på.
2. Costa Rica mot Nederländerna
Minuterna efter att Nederländerna vann matchen genom straffsparkar ökade sms-trafiken i Nederländerna med 3641 procent över det normala.
3. Tyskland mot Argentina
Precis efter att Tyskland vann över Argentina ökade sms-trafiken i Tyskland med strax över 1000 procent.
Medan den avslutande finalmatchen mellan Tyskland och Argentina pågick ökade också sms-trafiken med 749 procent i Tyskland och 131 procent i Argentina. Samtidigt var det även många som twittrade och skrev på Facebook. Över 88 miljoner Facebook-användare skrev tillsammans 280 miljoner inlägg relaterade till finalmatchen. På Twitter genererades det samtidigt i snitt över 600 000 inlägg i minuten.
Infografik från SAP
(klicka på bilden för att förstora den)
