-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
70 miljoner användare
Adidas köper Runtastic för 239 miljoner dollar
Idrottsjätten Adidas köper Runtastic för lite över två miljarder kronor.
Runtastic är en av dagens största utvecklare och tillverkare inom fitness och hälsa på den mobila marknaden. Företaget grundades 2009 och har bland annat släppt appar för GPS-tracking under träning och en apps om ska hjälpa dig sova rätt. De har även släppt hårdvara i form av klockor med GPS och telefonhållare till cyklar. Nu har samtliga av företagets aktier köpts upp av Adidas Group.
Detta är inte första gången ett utomstående företag investerat i Runtastic. I oktober 2013 köpte tyska mediajätten Axel Springer AG 50,1 procent av företagets aktier för 22 miljoner euro. Axel Springer, Runtastics grundare och företagets delägare säljer nu alla sina andelar av Runtastic till Adidas Group vilket gör att de nu äger 100 procent av företaget.
Runtastics grundare Florian Gschwandtner säger att köpet inte ska påverka hur företaget agerar i framtiden. Det är inte det första eller ens andra uppköpet av sporttjänster i år, det massivaste uppköpet inom mobila sportsegmentet i år gjorde Under Armour som vill bli mer av ett teknikföretag än ett märke för träningskläder. I februari investerade företaget lite mer än 4,5 miljarder svenska kronor i Myfitnesspal och danska Endomondo. Efter det köpte Fitbit upp Fitstar för mellan 25 och 40 miljoner dollar i mars. För att inte hamna på efterkälken kanske Adidas känner att de måste investera i marknaden själva. Företaget vill förmodligen inte heller tappa mark till konkurrenten Nike som sedan fem år tillbaka har haft sin egna träningsapp Nike+.