-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
70 miljoner användare
Adidas köper Runtastic för 239 miljoner dollar
Idrottsjätten Adidas köper Runtastic för lite över två miljarder kronor.
Runtastic är en av dagens största utvecklare och tillverkare inom fitness och hälsa på den mobila marknaden. Företaget grundades 2009 och har bland annat släppt appar för GPS-tracking under träning och en apps om ska hjälpa dig sova rätt. De har även släppt hårdvara i form av klockor med GPS och telefonhållare till cyklar. Nu har samtliga av företagets aktier köpts upp av Adidas Group.
Detta är inte första gången ett utomstående företag investerat i Runtastic. I oktober 2013 köpte tyska mediajätten Axel Springer AG 50,1 procent av företagets aktier för 22 miljoner euro. Axel Springer, Runtastics grundare och företagets delägare säljer nu alla sina andelar av Runtastic till Adidas Group vilket gör att de nu äger 100 procent av företaget.
Runtastics grundare Florian Gschwandtner säger att köpet inte ska påverka hur företaget agerar i framtiden. Det är inte det första eller ens andra uppköpet av sporttjänster i år, det massivaste uppköpet inom mobila sportsegmentet i år gjorde Under Armour som vill bli mer av ett teknikföretag än ett märke för träningskläder. I februari investerade företaget lite mer än 4,5 miljarder svenska kronor i Myfitnesspal och danska Endomondo. Efter det köpte Fitbit upp Fitstar för mellan 25 och 40 miljoner dollar i mars. För att inte hamna på efterkälken kanske Adidas känner att de måste investera i marknaden själva. Företaget vill förmodligen inte heller tappa mark till konkurrenten Nike som sedan fem år tillbaka har haft sin egna träningsapp Nike+.