Hälsogigant

Under Armour köper Myfitnesspal och Endomondo

Klädtillverkaren blir en gigant inom mobil hälsa efter att ha köpt de två populära tjänsterna.

Publicerad Uppdaterad

Under Armour shoppade träningsappar redan förra året när det köpte Mapmyfitness för 150 miljoner dollar (1,24 miljarder svenska pengar). Nu har de varit på shoppingrunda igen för att bli större i Europa och för att sammantaget bli en riktig gigant inom mobil hälsa och träning.

Danska Endomondo, med 20 miljoner registrerade användare, köptes för 85 miljoner dollar (703 miljoner svenska kronor) för att bättre nå ut till oss européer som inte tränar lika flitigt med Mapmyfitness.

Det är däremot småpengar jämfört med Under Armours köp av kaloriloggen Myfitnesspal, med 80 miljoner användare, för 475 miljoner dollar (3,93 miljarder kronor).

Det gör att Under Armour numera ”äger” sammanlagt 120 miljoner användare sammanlagt och särskilt köpet av Myfitnesspal gör dem till en riktig storspelare inom mobil hälsa. Det ligger helt i linje med Under Armours mål, som enligt VD:n Kevin Plank ska bli ett teknikföretag mer än ett märke för träningskläder framöver.

Utöver att de numera tre tjänsterna ska börja prata lite mer med varandra bakom kulisserna och göra det lättare att synka data fram och tillbaka kommer både Endomondo och Myfitnesspal att gå samma öde till mötes som Mapmyfitness. Det vill säga vi som vanliga användare kommer inte se ett dugg utöver att Under Armours logga dyker upp lite överallt och att utvecklingen av apparna går lite fortare tack vare utökade resurser.