-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Analysfirman Canalys förutspår
AI-högtalare blir årets stora succéprodukt
AI-högtalare som Amazons Echo och Apples Homepod kommer att bli den snabbast växande produktkategorin på hemelektronik-området under 2018. Det hävdar analysfirman Canalys i en färsk rapport.
Glöm AR och VR. Det är AI-högtalarna som kommer att få störst genombrott av all teknik i år. Det hävdar i alla fall analysfirman Canalys. Tittar man på hur snabbt segmentet förväntas växa, så står de smarta högtalarna i en klass för sig. Ja, i alla fall om de siffror som Canalys kommit med i sin prognos blir verklighet. Enligt dem kommer det att säljas smått otroliga 56,3 miljoner AI-högtalare under 2018. Google Home och Amazon Echo förväntas bli de stora vinnarna och USA förväntas bli den i särklass största marknaden. Hela 68 procent av högtalarna kommer att säljas i USA, tror Canalys.
Sverige på efterkälken
Konceptet med AI-högtalare har så här långt fått ett ytterst marginellt genomslag i Sverige. Detta inte minst av den enkla anledningen att de flesta av produkterna inte gått att köpa här. Undantaget är Amazons Echo som nu släptts på den svenska marknaden, något som dock skedde först i december 2017. En annan aspekt av det hela är förstås att de flesta AI-assistenter som högtalarna bygger på inte finns på svenska, något som de flesta svenskar sannolikt inte störs av, men samtidigt ett faktum som kan ha hämmat utrullningen av produkterna på blågul mark. Ett tredje faktum är den ovanligt höga Iphone-penetrationen i Sverige, något som kan ha medfört att många valt att vänta in Apples Homepod i stället för att plocka upp en Google Home-enhet på besök i exempelvis Tyskland. Om Canalys får rätt återstår förstås att se.