-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
Analysfirman Canalys förutspår
AI-högtalare blir årets stora succéprodukt
AI-högtalare som Amazons Echo och Apples Homepod kommer att bli den snabbast växande produktkategorin på hemelektronik-området under 2018. Det hävdar analysfirman Canalys i en färsk rapport.
Glöm AR och VR. Det är AI-högtalarna som kommer att få störst genombrott av all teknik i år. Det hävdar i alla fall analysfirman Canalys. Tittar man på hur snabbt segmentet förväntas växa, så står de smarta högtalarna i en klass för sig. Ja, i alla fall om de siffror som Canalys kommit med i sin prognos blir verklighet. Enligt dem kommer det att säljas smått otroliga 56,3 miljoner AI-högtalare under 2018. Google Home och Amazon Echo förväntas bli de stora vinnarna och USA förväntas bli den i särklass största marknaden. Hela 68 procent av högtalarna kommer att säljas i USA, tror Canalys.
Sverige på efterkälken
Konceptet med AI-högtalare har så här långt fått ett ytterst marginellt genomslag i Sverige. Detta inte minst av den enkla anledningen att de flesta av produkterna inte gått att köpa här. Undantaget är Amazons Echo som nu släptts på den svenska marknaden, något som dock skedde först i december 2017. En annan aspekt av det hela är förstås att de flesta AI-assistenter som högtalarna bygger på inte finns på svenska, något som de flesta svenskar sannolikt inte störs av, men samtidigt ett faktum som kan ha hämmat utrullningen av produkterna på blågul mark. Ett tredje faktum är den ovanligt höga Iphone-penetrationen i Sverige, något som kan ha medfört att många valt att vänta in Apples Homepod i stället för att plocka upp en Google Home-enhet på besök i exempelvis Tyskland. Om Canalys får rätt återstår förstås att se.