-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Steg spöar notiser
Aktivitetsmätare slår smartklockor

Handledsburna, mobilkopplade enheter är årets stora grej. Men än så länge spöar aktivitetsmätarna de smarta klockorna.
Det är ABI Research som tagit fram en rapport över försäljningen av smarta klockor och aktivitetsmätare som Fitbit, Jawbone Up och liknande. Enligt deras siffror handlar det, åtminstone i dagsläget, om ett rejält mycket större intresse för handledsburna stegräknare än armbandsur då Fitbit Flex och dess gelikar har en fyra gånger högre försäljning än smarta klockor. Enligt ABI har det under årets första kvartal sålts 2,35 miljoner aktivitetsmätare där Fitbit står för merparten av försäljningen medan Jawbone, Garmin, Nike och andra ligger långt efter.
När det kommer till smarta klockor leder Samsung, med Sony strax efter och Pebble på tredjeplats.
Det som bör sägas är att såväl Fitbit som Jawbone och Nike haft sina enheter ute en betydligt längre tid än de flesta smarta klockor och att marknaden för fitnessarmband på så sätt hunnit mogna något mer än densamma för smarta klockor. Samtidigt är aktivitetsmätare ett nytt marknadssegment, medan de smarta klockorna fortfarande dras med förväntningar om både utseende och batteritid från den traditionella klockvärlden, vilket även det kan påverka det hela. Enheter som Motorolas Moto 360 kan vara ett första steg att ändra på det hela, tillsammans med fler enheter med Android Wear.