-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
Steg spöar notiser
Aktivitetsmätare slår smartklockor
Handledsburna, mobilkopplade enheter är årets stora grej. Men än så länge spöar aktivitetsmätarna de smarta klockorna.
Det är ABI Research som tagit fram en rapport över försäljningen av smarta klockor och aktivitetsmätare som Fitbit, Jawbone Up och liknande. Enligt deras siffror handlar det, åtminstone i dagsläget, om ett rejält mycket större intresse för handledsburna stegräknare än armbandsur då Fitbit Flex och dess gelikar har en fyra gånger högre försäljning än smarta klockor. Enligt ABI har det under årets första kvartal sålts 2,35 miljoner aktivitetsmätare där Fitbit står för merparten av försäljningen medan Jawbone, Garmin, Nike och andra ligger långt efter.
När det kommer till smarta klockor leder Samsung, med Sony strax efter och Pebble på tredjeplats.
Det som bör sägas är att såväl Fitbit som Jawbone och Nike haft sina enheter ute en betydligt längre tid än de flesta smarta klockor och att marknaden för fitnessarmband på så sätt hunnit mogna något mer än densamma för smarta klockor. Samtidigt är aktivitetsmätare ett nytt marknadssegment, medan de smarta klockorna fortfarande dras med förväntningar om både utseende och batteritid från den traditionella klockvärlden, vilket även det kan påverka det hela. Enheter som Motorolas Moto 360 kan vara ett första steg att ändra på det hela, tillsammans med fler enheter med Android Wear.