-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Knappast vad Apple hade tänkt sig
Analysfirma: Första generationens Apple Watch krossar Series 3
Det ska vara en Apple Watch av första generationen, om konsumenterna får välja. Det visar åtminstone färska siffror från analysfirman Counterpoint Research.
När det gäller smartphone-enheter tycks Apple-köparna föredra high end-teknologi framför enklare versioner av Iphone. Riktigt lika viktigt att ha det senaste verkar det däremot inte vara när det gäller smartwatch-enheter. Apple har förvisso inte redovisat ett dyft kring fördelningen själva, men enligt analysfirman Counterpoint så ska nämligen Apple Watch Series 1 formligen sopa banan med Series 3 rent försäljningsmässigt. Inte mindre än 90 procent av Apple Watch-köparna ska nämligen välja Series 1 framför Series 3. Det kan knappast vara siffror som Apple är nöjda med.
LTE det enda som lockar
Det finns inga siffror som visar hur saken förhåller sig på enskilda marknader, så hur det ser ut i Sverige ska vi låta vara osagt. Men globalt är det alltså Series 1 som gäller. I Sverige skiljer en tusenlapp mellan instegsmodellerna. Bland Apple Watch Series 3-köparna visar Counterpoints siffror dessutom att den absoluta merparten väljer modellen med LTE-stöd, något som skulle kunna ses som en indikation på att det är den enda funktion som tycks ha någon egentlig attraktionskraft bland köparna. Series 2 går inte längre att köpa överhuvudtaget.