-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Lyckad comeback
Analytiker: Nokia säljer mer än Sony, Google och Oneplus
Nokias smartphones, tillverkade av HMD Global tog under det fjärde kvartalet förra året en global marknadsandel för smartphones på en procent enligt analysfirman Counterpoint Research.
Enligt siffrorna fr��n Counterpoint Research är Nokia via HMD Global nummer 3 på smartphones i Storbritannien under det sista kvartalet 2017, de är inom topp fem i Ryssland, Vietnam och många länder i mellanöstern. Företaget är också nummer ett på enklare featurephones, som alltså inte är smartphones, globalt med femton procents marknadsandel och etta även på många lokala marknader. Neil Shah på analysfirman beskriver Nokias smartphones idag som en riktig framgångssaga och en comeback med få motsvarigheter.
Globalt visar analysfirmans rapport för det sista kvartalet 2017 att det såldes fler Nokia-smartphones än det såldes smartphones av alla följande märken:
HTC
Sony
Google
Alcatel
Lenovo
OnePlus
Gionee
Meizu
Coolpad
Asus
Nokia har sedan de lanserade smartphones igen under HMD Globals ledning satsat mest på billigare modeller och det gör att de haft större genomslag globalt än man kanske kan ana genom att titta enbart på den svenska marknaden. Counterpoint Research ser framöver stora möjligheter för Nokias smartphones bland annat på den stora Indiska marknaden och tror att en framgång där snabbt kan höja Nokia till ett av de fem främsta smartphonemärkena globalt.