Trots vikande försäljning

Apple alltjämt starkast på surfplattor

Segmentet viker, men Apple är alltjämt störst.

Försäljningen av Apples Ipad-enheter har minskat stadigt under de senaste kvartalen, precis som marknaden i sin helhet. Men Apple håller sin position som den största tillverkaren i segmentet i världen. Det visar färska siffror från Trendforce.

Publicerad Uppdaterad

Apple sålde 8,92 miljoner Ipad-enheter under årets första kvartal. Det kan jämföras med samma kvartal 2016, då man sålde 10,2 miljoner enheter. Apple följer därmed den allmänna trenden för surfplattor, nämligen att försäljningen minskar. Men Apple bibehåller sin särställning i segmentet och tronar fortfarande högst på listan över surfplatte-tillverkarnas marknadsandelar. Det visar de senaste siffrorna från analysföretaget Trendforce.

Vill inte uppgradera

Trendforce menar att det dessutom finns tecken på att försäljningen av Ipad-enheter kan börja öka igen, inte minst till följd av den nyligen släppta 9,7-tumsversionen av plattan som kallas ”Ipad” rätt och slätt och som har ett förhållandevis lågt pris. Möjligen har Apple även en ny 10,5-tumsversion av Ipad på gång under året, som ytterligare kan bidra till tillväxten. En annan stor analysfirma, IDC, konstaterar att konsumenterna av någon anledning inte är intresserade av att uppgradera sina surfplattor, något som man bland annat tror beror på att varken teknik eller formfaktor förändrats nämnvärt sedan Ipad lanserades 2010. 

Samsung tvåa

Apple har en global marknadsandel på surfplattesidan som ligger på 24,6 procent. På andra plats kommer Samsung med 16,5 procent. Därefter är avståndet stort till de övriga tre tillverkarna på topp fem vilka är Huawei (7,4 procent), Amazon (6 procent) och Lenovo (5,7 procent). Den enda tillverkare i gänget som redovisar en ökad försäljning är Huawei vars tillväxt över året ligger på hela 31,7 procent. 

Källa