-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Anser sig inte vara så populära som många tror
Apple kontrar dominansrykten med att sänka sig själva
Tros vara ett drag för att vinna tid i kampen om App Store.
Ett av de främsta argumenten när lagstiftare kommer med krav om att Apple ska öppna upp för bland annat nya betalningsmöjligheter och hur mycket provision det tar av app-utvecklare i App Store, det är att Apple skulle ha en väldigt marknadsdominerande position.
Nu kontrar Apple detta genom att referera till en studie som har publicerats av Analysis Group där man försöker visa att Apple inte är så dominerande som många tycks tro. Studien säger till exempel att ”Vi upptäckte att Apples egna appar, även om de används av många, sällan är de mest populära av en viss typ och överskuggas i popularitet av tredjepartsappar för nästan alla länder och apptyper vi tittat på.”
I USA är till exempel Spotify 1,6 gånger populärare än Apple Music, Google Maps används 1,5 gånger mer än Apple Maps, Netflix 17 gånger så populär, och Amazon Kindle 4,5 gånger populärare än Apples motsvarande tjänst.
Om, och i så fall i vilken omfattning, detta kommer att påverka de krav som ställs på Apple och deras App Store, är dock tveksamt.
