-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
Störst på surfplattemarknaden
Apple och Samsung dominerar marknaden för surfplattor
Apple ensam dominant medan Samsung ligger på en ödslig andra plats.
Analysföretaget Strategy Analytics har släppt en rapport som visar försäljningssiffrorna för surfplattor under första kvartalet 2022, och det är två företag som står för en majoritet av den globala marknaden. Överlägsen etta är Apple med sina Ipad-modeller, som under det första kvartalet sammanlagt 15,8 miljoner enheter. Det är visserligen en minskning med sex procent jämfört med samma period föregående år, men det ger Apple 39 procent av den globala marknaden för surfplattor.
På andra plats kommer Samsung som sjönk med 1,2 procent sålda enheter och stannade på 8,2 miljoner vilket gav dem en marknadsandel på 20 procent, vilket går dem överlägset störst när det handlar om surfplattor med Android.
Sedan är det ytterligare ett stort hopp ned till trean Amazon som ökade med 0,8 procent jämfört med samma period förra året och nu har en marknadsandel på 9 procent.