-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
Störst på surfplattemarknaden
Apple och Samsung dominerar marknaden för surfplattor

Apple ensam dominant medan Samsung ligger på en ödslig andra plats.
Analysföretaget Strategy Analytics har släppt en rapport som visar försäljningssiffrorna för surfplattor under första kvartalet 2022, och det är två företag som står för en majoritet av den globala marknaden. Överlägsen etta är Apple med sina Ipad-modeller, som under det första kvartalet sammanlagt 15,8 miljoner enheter. Det är visserligen en minskning med sex procent jämfört med samma period föregående år, men det ger Apple 39 procent av den globala marknaden för surfplattor.
På andra plats kommer Samsung som sjönk med 1,2 procent sålda enheter och stannade på 8,2 miljoner vilket gav dem en marknadsandel på 20 procent, vilket går dem överlägset störst när det handlar om surfplattor med Android.
Sedan är det ytterligare ett stort hopp ned till trean Amazon som ökade med 0,8 procent jämfört med samma period förra året och nu har en marknadsandel på 9 procent.