Trots försprång och marknadsföring

“Apple Pay är ett fiasko”

Såväl Samsung Pay som Apple Pay är misslyckade satsningar som inte lyckats locka konsumenter att använda tjänsterna. Det säger bedömare på banken Goldman Sachs i en analys.

Publicerad Uppdaterad

Apple Pay lanserades 2014 före bland annat Samsung Pay och Android Pay, men ingen av tjänsterna har lockat kunder i någon större utsträckning, säger analytikerna på Goldman Sachs enligt Business Insider. I Sverige är Samsung Pay lanserat medan Android Pay än så länge uteblivit och Apple står i startgroparna för att lansera, vilket vi tidigare rapporterat om

Statistiken visar

Enligt Apple själva står Apple Pay för 90 procent av alla kontaktlösa transaktioner genomförda med mobiltelefoner som görs i USA vilket gör att de har en särställning på den amerikanska marknaden med ett försprång till Samsung och Google. 

Det är användarstatistik från länder som haft tjänsterna en längre tid som ligger till grund för analysen från Goldman Sachs och den säger bland annat att endast 27 procent av Iphoneanvändares om har telefoner med stöd för tjänsten har använt den och att enbart 8 procent använder Apple Pay varje vecka.  

Trots massiv marknadsföring sedan lanseringen för flera år sedan anser analytikerna på Goldman Sachs att mottagandet för tjänsterna varit nedslående nästan oavsett vilka siffror man väljer att titta på. 

Källa