Inga nyheter under hösten gör analytikerna skeptiska

”Apple redan långt efter på AI-högtalarsidan”

Trots att Apple anordnat två lanseringsevent i höst så har det varit i princip tyst om både AI-assistenten Siri och AI-högtalaren Homepod, något som nu fått analytiker att reagera.

Publicerad Uppdaterad

Apple utannonserade under våren mängder av lediga tjänster som av allt att döma var relaterade till utvecklingen av den amerikanska it-jättens hårt kritiserade AI-assistent Siri. Apples assistent är förvisso fortfarande en av de mest använda av alla röstassistenter  i världen, men någon högre kvalitet håller Siri inte, och jämfört med konkurrenter som Googles Assistent och Amazons Alexa kan Siri utan omsvep betraktas som direkt usel. Att Siri måste åtgärdas är med andra ord inte så konstigt. Desto mer konstigt är att vi sedan den där rekryteringsoffensiven inte har hört särskilt mycket om Siri. Den enda någorlunda intressanta Siri-relaterade nyheten är Siri Shortcuts, vilket handlar mer om en paketering av kommandon än om en utveckling av assistenten på områden som språkförståelse eller ren funktionalitet. 

På Homepod-fronten intet nytt

Att Apple dessutom inte kommit med någon ny Homepod-enhet, trots att man arrangerat två stora hårdvaru-event under hösten har nu fått flera analytiker att reagera. Ja, inte ens i samband med utvecklarkonferensen WWDC i somras nämndes hårdvaran. Försprånget för Google och Amazon tycks nästan vara ointagligt. Analysfirman Consumer Intelligence Research Partners medgrundare Michael R Levin uttrycker i en intervju med Cnet en viss uppgivenhet kring Apples satstningar på området. ”Apple riskerar inte att hamna på efterkälken. Apple har redan hamnat på efterkälken” menar Levin. Även Jack Narcotta – analytiker på firman Strategy Analytics – är oroad över att Apple inte tycks ha flyttat fram positionerna nämnvärt på sistone. Han menar att Apple måste snabba sig om man ska vara med på tåget överhuvudtaget, men tror inte att loppet är kört riktigt än. ”Jag tror inte att Apple har samma syn på marknaden som Google och Amazon, men ju längre de väntar, desto mer hinner konkurrenterna dra ifrån” säger Narcotta. 

Källa