-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
Användaren ska få välja
Apple står fast vid annonsspärr

Företaget säger att dold datainsamling är invasiv och läskig.
I och med Ios 14 ville Apple implementera en spårningsfunktion som skulle låta användare få information om när företag ville spåra användaren användning kors och tvärs mellan appar och webbplatser. Detta ledde till så starka reaktioner från bland andra Facebook och företag som erbjuder annonsförsäljning, då de menar att inskränkningen kommer att vara konkurrenshämmande och drabba små företag. Apple menar att de inte har någonting emot att sådant som information om användare och deras vanor samlas in, men att användare själva ska få avgöra i vilken omfattning detta får göras. Apple beslutade sig för att fördröja introduktionen till början av 2021.
Detta ledde i sin tur till att organisationer som bland annat arbetar för att tillvarata personlig integritet uttryckte sin besvikelse över att funktionen har blivit skjuten på framtiden.
Apple står dock fast vid sitt besluta att avvakta med att introducera spårningsskyddet, men försäkrar att planen ligger fast att börja använda den oavsett vad företag som Facebook och andra annonssäljare anser om saken.