-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Användaren ska få välja
Apple står fast vid annonsspärr

Företaget säger att dold datainsamling är invasiv och läskig.
I och med Ios 14 ville Apple implementera en spårningsfunktion som skulle låta användare få information om när företag ville spåra användaren användning kors och tvärs mellan appar och webbplatser. Detta ledde till så starka reaktioner från bland andra Facebook och företag som erbjuder annonsförsäljning, då de menar att inskränkningen kommer att vara konkurrenshämmande och drabba små företag. Apple menar att de inte har någonting emot att sådant som information om användare och deras vanor samlas in, men att användare själva ska få avgöra i vilken omfattning detta får göras. Apple beslutade sig för att fördröja introduktionen till början av 2021.
Detta ledde i sin tur till att organisationer som bland annat arbetar för att tillvarata personlig integritet uttryckte sin besvikelse över att funktionen har blivit skjuten på framtiden.
Apple står dock fast vid sitt besluta att avvakta med att introducera spårningsskyddet, men försäkrar att planen ligger fast att börja använda den oavsett vad företag som Facebook och andra annonssäljare anser om saken.