https://www.mobil.se/nyheter/apples-sparningsbricka-tycks-fa-namnet-airtag
567790
Nyheter
Dold mapp i IOS 13.2 avslöjar nya hårdvaran

Apples spårningsbricka tycks få namnet Airtag

Vad hände med den där Tile-inspirerade spårningsbrickan från Apple som det cirkulerat rykten om? Ja, den verkar vara på gång. Och namnet blir troligen Airtag.

Det är i en dold mapp i den senaste versionen av Apples IOS 13.2 som utvecklare nu har stött på referenser till den språningsbricka som Apple enligt envisa rykten ska ha på gång. Det ska handla om en bricka som fungerar enligt ungefär samma princip som de populära Tile-brickorna, det vill säga att man kan fästa dem på diverse föremål som man inte vill tappa bort, och därefter kan söka efter prylarna med hjälp av en app i telefonen. Apples spårningsbricka förväntades offentliggöras i samband med Iphone-eventet förra månaden, men någon sådan produkt nämndes överhuvudtaget inte. När man nu av allt att döma inte heller kommer att anordna något andra hårdvaruevent under hösten – åtminstone inte i oktober – så lär brickan förstås inte dyka upp i samband med det heller. Men produkten tycks alltså inte vara nedlagd och bortglömd, utan nämns i den senaste versionen av operativsystemet, där den har namnet Airtag. 

Produkten har tidigare gått under namnet ”B389”, men har nu alltså begåvats med ett ”riktigt” namn. För den som inte hört talas om den tidigare, så ska den vara kopplad till Apples nya U1-chipp, som skickar ut radiovågor som studsar mot objekt och således kan ge en mycket exakt postionering av föremål. Tidigare läckta bilder har avslöjat att man även kommer att kunna använda sig av augmented reality för att hitta de föremål man tappat bort och som är försedda med en Airtag.

Det har även förekommit uppgifter om att namnet Airtag varumärkesskyddats. Det här ska ha gjorts av ett ryskt bolag i oktober förra året och ansökan kom då in till amerikanska patent- och varumärkesmyndigheten. Ansökan fick först avslag, men efter kompletteringar godkändes den i augusti 2019. Strax efter ändrades rättighetsinnehavaren från det ryska bolaget till Moskvakontoret för advokatfirman Baker & McKenzie, en etablerad advokatfirma som Apple ska ha anlitat flera gånger tidigare i ärenden som det här. Efter ytterligare en tid flyttades rättigheterna över till ett nystartat bolag i Delaware som man tror att Apple använder just för att säkra rättigheterna utan at varumärket kan kopplas direkt till Apple. 

Det är fortfarande oklart exakt när Apple har tänkt att presentera produkten, men med tanke på att man bara häromdagen valde att presentera sina nya Airpods Pro utan någon som helst fanfar eller trumvirvel, så kan det förstås ske i princip när som helst.