-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Detaljerat globalt index
Apptestning: här är de viktigaste enheterna
Apptestning ökar lavinartat men det är fortfarande svårt att identifiera vilka enheter man bör testa sina appar på.
Det dyker upp fler och fler nya mobila enheter på marknaden samtidigt som mobila appar blir allt viktigare för såväl konsumenter som företagsanvändare. Där kan allt gå fel om buggar upptäcks först av den som laddat ner en app. Det är samtidigt omöjligt att testa samtliga smartphones, surfplattor och smarta klockor innan man väljer att släppa en app på marknaden.
Perfecto Mobile, specialist på apptestning, vill nu hjälpa alla som publicerar appar att navigera i enhetsdjungeln med ett färskt globalt index. I rapporten har företaget analyserat data från 4 000 enhetsprofiler och 360 000 användarprofiler och även tagit hänsyn till enheternas marknadsandelar och geografiska spridning. Indexet delar enheter i tre kategorierna beroende av hur stor andel av marknaden de speglar: 30 procent, 50 procent eller 80 procent.
Olika enheter beroende av geografi
Det är i sin ordning att marknadsledarna Apple och Samsung figurerar högt upp sett till marknadsandelar i USA och i Europa.
Apple får en första plats i USA och en tredje i Europa, där Huawei, ZTE, Alcatel Oneteouch, Kyocera och Blackberry tillsammans delar på den andra platsen. Det är Samsung som tar första platsen i Europa. En annan regional skillnad avser Sony, som tar en fjärdeplats i Europa men inte syns i USA-delen av marknadsandelsrapporten. Det är tvärtom för Motorola som får en femteplats i USA men inte syns i Europa-delen. Ju högre ett märke placerar sig desto viktigare är det att testa en app på detta märke.
Du kan ladda ner hela rapporten med detaljerade enhetslistor per region här.
Här följer tillverkarnas marknadsandelar i USA och Europa under första kvartalet 2015.
Marknadsandelar Kv 1 2015
USA
- Apple 35%
- Samsung 29%
- Övriga* 17%
- LG 8%
- Motorola 5%
- HTC 3%
- Microsoft 3%
Huawei, ZTE, Alcatal Onetouch, Kyocera, Blackberry
Europa**
- Samsung 38%
- Övriga 23%
- Apple 16%
- Sony 8%
- Microsoft 7%
- LG 4%
- HTC 4%
*Huawei, ZTE, Alcatal Onetouch, Kyocera, Blackberry
** Tyskland, Storbritannien, Italien, Frankrike, Spanien
