-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
Krav på mobilvänligt
Googles ”Mobilegeddon” drabbar hälften av svenska sajter
Hälften av de svenska sajterna tappar trafik sedan Google ändrat sökresultaten enligt sajternas mobilvänlighet.
Så många som närmare hälften av de svenska sajterna har tappat i Googles mobila sökresultat sedan Google den 21:a april lanserade sin senaste mobila uppdatering. Den har blivit känd som ”Mobilegeddon” i och med att man förutspådde att icke mobilvänliga sidor skulle tappa mycket i mobila sökresultat. Lite förvånande är dock att andra häften av sajterna inte tappat något i de mobila sökresultaten. Det visar en undersökning som sökoptimeringsspecialisten Pineberry genomfört bland 100 svenska sajter som inte är mobilvänliga. Undersökningen baseras på om sajterna har en mobilvänlig etikett i det mobila sökresultatet eller inte och jämför rankningen av sajternas viktigaste sökord före och efter den 21:a april.
Enligt undersökningen tappade 45,2 procent av samtliga sökord positioner, medan 50 procent var oförändrade. Pineberry anser att uppdateringen inte är klar ännu i och med att antalet sökord som tappar i mobila sökresultaten fortsätter att öka. Pineberry undersökte även mobilvänliga sajter och kunde notera att ingen av dessa hade tappat positioner i mobila sökresultaten.
– Att hälften inte har tappat är också intressant. Detta kan delvis bero på att uppdateringen inte fullt är utrullad och att vi kommer se en högre siffra på de som tappar längre fram. Men det beror säkert i vissa fall även på att det inte finns en tillräckligt relevant och mobilanpassad konkurrent som kan gå om, skriver Pineberry.
Uppdateringen innebär att sajter som är mobilvänliga ska hamna högre upp i sökresultaten och de som inte är det hamnar längre ner.
– Även om mobilegeddon inte ser ut att blir den domedag som namnet antyder ser det ut att vara en av de största uppdateringar Google har gjort på ett bra tag. När nästan hälften av de sajter som inte är mobilvänliga tappar så är det tydligt att uppdateringen påverkar många sajter och sökord.
