-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Ny affärsenhet
Blackberry sadlar om

Kan fokus på sakernas Internet och inbäddade system rädda det blödande företaget?
Blackberry annonserade i går måndag att företaget skapar en ny affärsenhet kallad Blackberry Technology Solutions (BTS). Den nya avdelningen ska ansvara för Blackberrys patentportfölj och dess innovationsteknikbolag inom inbäddade system (QNX), kryptering (Certicom), antenner (Paratek) och sakernas Internet-projekt (Ion). Leda den nya affärsenheten ska Dr. Sandeep Chennakeshu, tidigare chef för Ericsson Mobile Platforms och CTO på Sony-Ericsson.
– Genom att kombinera alla dessa tillgångar i en affärsenhet ledd av Sandeep kommer vi att skapa operativa synergier och nya intäktsflöden, vilket kommer att gynna vår omvändningssstrategi, säger Blackberrys vd John Chen i en kommentar. Det är han som, sedan han tillsattes i november, ansvarat för mycket av de åtstramningar och försäljningar av fastigheter och en tysk utvecklingsavdelning som Blackberrys mer eller mindre fritt falllande smartphoneförsäljning har krävt.
Enligt IDC:s senaste siffror minskade bolaget sin andel på den globala smartphonemarknaden med närmare 80 procent jämfört med förra året och trots att budgetmobilen Blackerry Z3 nyligen har släppts i 13 länder och Blackberry har vågat satsa på en iögonfallande kvadratisk design för sin tangentbordsutrustade smartphone Passport ser ingenting ut att bromsa upp försäljningsraset. IDC räknar med att företagets marknadsandel 2018 kommer vara nere på 0,3 procent.
Det är även John Chen som stått vid rodret för den omvändning som han nämner och som, med den nya affärsenheten, inte bara betyder en vändning bort från de dystra siffrorna utan även cementerar företagets vändning bort från konsumentmarknaden för mobiler.
En gång var Blackberry ett av USA:s populäraste mobilmärken, vars namn inte minst bars upp av de säkerhetssystem som fick såväl stadsöverhuvuden som underrättelsetjänster att välja dess telefoner. Om BTS lyckas ge företaget samma ledande position och renommé när det kommer till säkerhet inom inbyggda system och sakernas Internet återstår att se.