1
1
https://www.mobil.se/nyheter/blaljusfilter-ger-inte-battre-somn-enligt-ny-studie
570297
Nyheter
falskt
God natt och sov gott

Blåljusfilter ger inte bättre sömn enligt ny studie

[{ msrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/teaser-705/public/mobil_kvall.jpg?itok=tdwFafxZ', src: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/retina/public/mobil_kvall.jpg?itok=3qEOryWj', osrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/mobil_kvall.jpg', w: 950, h: 560, title: ' ' },]
Om du vill sova bättre – sov längre och använd inte mobilen.

Att ändra skärmljuset för att minska mängden blått ljus påverkar inte nattsömnen. Det visar en ny studie som har genomförts vid Brigham Young University.

Tidigare har uppfattningen varit att det blåtonade ljuset från skärmar har påverkat kroppens produktion av melatonin som i sin tur har en inverkan på hur lätt det går att somna och att sova. Det var därför som mobiltillverkarna, först Apple 2016 som följdes av de flesta andra tillverkare, introducerade ett skärmläge som minskade mängde blått ljus och växlade till en varmare färgton kvälls- och nattetid. 

Detta kan visa sig ha varit en onödig åtgärd enligt forskning som gjorts av psykologiprofessor Chad Jensen Brigham vid Young University tillsammans med forskare vid Cincinnati Children’s Hospital Medical Center. Studien som har publicerats i publikationen Sleep Health har kommit fram till att minska mängden blått ljus inte gör någonting för att påverka sömnen.

Underlaget bestod av 167 personer mellan 18 och 24 år som använde mobiltelefoner dagligen. Sedan övervakades deras sömn samt, i grupperna som använde mobiltelefoner i sängen, en app som undersökte vad de höll på med.

Testdeltagarna delades in i tre grupper - de som använde mobiltelefoner i "nattläge" med mindre blått ljus, de som använde mobiltelefoner i sitt vanliga skärmläge, och de som inte använde mobiltelefoner alls innan de gick till sängs.

Resultatet av studien visade att det inte var några märkbara skillnader i vare sig sömnmängd eller sömnkvalitet mellan någon av grupperna oavsett hur de använt mobiltelefonen eller ens om de hade använt mobiltelefon alls.

Då delades deltagarna upp i två nya grupper; de som sov ungefär sju timmar per natt och de som sov mindre än sex timmar per natt. Här visade det sig att de som sov minst sju timmar och inte använt mobiltelefonen hade bättre nattsömn med allt vad det innebär av att bli utvilad och må bra, än de som använt mobiltelefon - oavsett om de hade använt mobiltelefoner eller ej, och oavsett om de använt nattläge eller ej.

I gruppen som sov sex timmar eller mindre var det inga skillnader alls.

Resultaten pekar på att det blåa ljuset inte spelar lika stor roll för nattsömnen som att vi använder mobiltelefoner och vad vi gör med dem.

"Även om det finns mycket bevis som tyder på att blått ljus ökar vakenheten och gör det svårare att somna, är det viktigt att tänka på vilken del av stimuleringen som beror på ljuset jämfört med andra kognitiva och psykologiska stimuleringar", säger Jensen.

Ämnen