-
PLUS
Krönika: Ökande likriktning och mer av samma
-
PLUS
Apples lansering på djupet
-
PLUS
Prisvärda mobiler, Swedbank, problemlösning, Xiaomi 15 Ultra och mer – Mobil ger svar
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon - del 2
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon
-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
Ett allt viktigare segment
Canalys: Headsets nästa stora produktkategori

Smartphones kommer att behålla ställningen som den ledande smarta produkten på marknaden inom överskådlig tid, men en annan kategori kommer som tåget.
Det är kategorin ”personal audio” (det vill säga ett segment där såväl headsets som hörlurar ingår) som kommer att bli den snabbast växande produktkategorin med smart elektronik under de närmaste åren, menar Canalys. Inte mindre än tre miljarder smarta enheter av något slag beräknas levereras under 2023, vilket innebär en rätt rejäl tillväxt med tanke på att siffran låg på 2,4 miljarder enheter under 2019.
Av dessa tror man att 1,5 miljarder kommer att vara smartphones, medan 726 miljoner ska utgöras av ”personal audio”.Tillväxten för den här produktkategorin på lite kortare sikt ser också mycket stark ut. I år beräknas segmentet växa med 32,1 procent till 490 miljoner levererade enheter. Den näst snabbast växande kategorin är lite större smarta ljudprodukter (till exempel AI-högtalare och bluetooth-högtalare) som förväntas öka med 21,7 procent under året för att nå 150 miljoner levererade enheter.